קנאביס וחרדות: טוב יותר או פחות?

המצב הבטחוני העכשווי מעורר חרדה בקרב תושבי ישראל שגם כך נתונים למתח ולחץ הנובעים מאיומים ביטחוניים, אירועי אלימות ואלמנטים נוספים כדוגמת השלכות הקורונה. אחד הפתרונות השנויים במחלוקת הוא צריכת קנאביס רפואי, עם דגש על אופן השימוש ושילוב הרכיב הפעיל בצמח. אז מה נכון ולמי? ומדוע חשוב כל כך להתאים גם את הסוג הקנאביס ולבצע מעקב לאורך זמן?

בזמן שסוג מסוים באוכלוסייה שצורך קנאביס רפואי נהנה מרגיעה ושלווה, אצל אחרים מוביל השימוש דווקא לעלייה ברמת העצבים והדאגה. נשאלת השאלה, במיוחד בתקופה כה מורכבת בה יש השפעה לכל צעד ומחשבה, איך אפשר לדעת מה תהיה ההשפעה? זאת במיוחד כאשר רבים מחפשים פתרונות לתחושת חוסר האונים והחשש שמלווה את רוב תושבי ישראל בכל רגע ביום ובלילה. על פי פרסום באתר של מגזין Washington Post  המתייחס לנושא ואף מצטט פרופסור לפסיכיאטריה ומדעי ההתנהגות ב-,Johns Hopkins Medicine השפעות של הקנאביס הרפואי יכולות להשתנות אפילו אצל אותו אדם ובשתי הזדמנויות שונות. הדבר מחדד את הטענה שקשה לחזות את אופן התגובה ואפקטיביות הטיפול בחרדה ולהחליט באופן חד משמעי, האם אכן צמח הקנאביס בו בוחרים מיליוני משתמשים ברחבי העולם אכן מהווה אמצעי נפוץ להרגעה והפחתת מתח, או שהחרדה היא דווקא אחת מתופעות הלואי. גם על פי מאמר נוסף שפורסם באתר המגזין, הדעה הרווחת בקרב מומחים רבים היא כי סוג הקנאביס, אופן צריכתו והמינון, קובעים את השפעתו על הגוף, בכל פעם מחדש.

THC או CBD  – השפעת החומר הפעיל על רמת החרדה ואיכות השינה

מחקרים שבדקו את סוגי ההשפעה השונים של הקנאביס מראים כי בגלל מורכבותו של הצמח המשפיעה על רוב הקשרים העצביים במוח, ישנו אפקט שונה בקרב מגוון משתמשים. הדגש המרכזי שמשפיע על ההרגשה ותופעות הלוואי הוא כמותו כל אחד מהחומרים הפעילים בקנאביס: THC, ו-CBD.

תוצאות מחקר שנערך בשנת 2019 בקרב 72 מטופלים הסובלים מהפרעת חרדה ושינה לקויה, וצורכים את הקנבינואיד CBD, הראו כי ניכר שיפור משמעותי אצל רוב המשתתפים, שדיווחו על ירידה ממוצעת של 50% ברמת החרדה ועלייה של 67% באיכות השינה. תוצאות המחקר אף הראו כי ה- CBD, שהוכח לא פעם כבעל השפעה טובה בהתמודדות עם חרדה, מאפשר גם את הפחתת השימוש בתרופות אחרות שאמורות לסייע בהתמודדות עם חרדה והפרעות שינה, עם דגש על תרופות נוגדות דיכאון.

כשמדובר בחומר הפעיל הנוסף THC שאחראי על תחושות התרוממות הרוח והאופוריה שמספק הקנאביס, התמונה מעט שונה. ממחקרים שנערכו בנושא עולה כי רכיב זה עלול להשפיע לרעה על מוחם המתפתח של מתבגרים. בנוסף, נמצא קשר בין שימוש קבוע בקנאביס בשנות העשרה לסיכון להתפתחות חרדה ודיכאון בשלבים מאוחרים יותר בחייו של המשתמש. מחקר שעסק במבוגרים, הראה לעומת זאת כי כל עוד מדובר בצריכת THC במינון הנמוך מ-1 מיליגרם, ישנה השפעה דווקא חיובית שמאפשרת להפחית את רמת החרדה.

תגובה אינדיבידואלית בהתמודדות עם חרדה

מידע נוסף שנותן מענה לסוגיית השפעת צמח הקנאביס ומרכיביו הפעילים על המשתמשים, ניתן למצוא באחת מקבוצות הפייסבוק הגדולות ׳קנאסביס׳, אותה מנהל נכה צה״ל יניב אליה שסובל מפוסט טראומה. גם לטענתו לקנאביס השפעה אינדיבידואלית על רמת החרדה, מצב המבוסס על אישיות המשתמש, מצבו הנפשי, לגנטיקה וליצירת מודעות עצמית להשפעת הצמח על כל אחד ואחת. הקנאביס מקצין מצב רוח נתון עוד יותר. ידוע ש-THC במינון גבוה מעורר יותר חרדה ויש השפעה גם של חומרים נוספים ופחות מוכרים".

מסקר לא מחייב שערך אליה בקרב חברי קבוצתו, שמגבה גם הוא את הטענה כי בכל הקשור לקנאביס וחרדה ׳תלוי את מי שואלים׳, עולה כי תשובות המשתתפים אינן חד משמעיות. כשנשאלו לגבי השפעת השימוש בקנאביס על רמת החרדה הנובעת מפוסט הטראומה שלאחר המלחמה, טענו חלקם שהצמח אכן מקנה רוגע ושלווה, ומאפשר התמודדות עם לחץ ומתח. אחרים, דיווחו ששימוש יתר הוא זה שמעורר ומעלה את רמת חרדה. במקרים מסוימים, אותו משתמש דיווח על רגשות מנוגדים, דבר שלדברי רבים מבוסס על המינון של הרכיבים הפעילים בצמח.

קנאביס וחרדה – רק בישראל

על פי משרד הבריאות, פוסט טראומה (PTSD) הכוללת מאפיינים של חרדות שנקשרות לאירוע ספציפי, היא האבחנה הפסיכיאטרית היחידה בישראל שנחשבת להתוויה מאושרת לקנאביס רפואי. בנוסף, בתחום הפסיכיאטריה ובכל הקשור לתחום, מותנה אישור השימוש במגוון רב של קריטריונים במצטבר, כדוגמת ״ 30% נכות לפחות לפי סעיפי המוסד לביטוח לאומי/משרד הביטחון, הנמשכת מעבר ל-3 שנים והמאופיינת במצוקה נפשית רבה״. זאת בנוסף לדרישה למיצוי של ״לפחות 2 התערבויות תרופתיות מקובלות, כל התערבות לפרק זמן מינימאלי של חודשיים, ו-2  התערבויות פסיכולוגיות מקובלות״.

טיפים לשימוש נכון ונבון בקנאביס רפואי, במטרה להפחית מתח וחרדה

לסיכום, הבחירה בקנאביס רפואי כפתרון המיועדת להפחתת רמת החרדה, הלחץ והמתח בתקופה הנוכחית ובכלל, מבוססת על מספר גורמים, החל מאופן השימוש ועד למינון הנדרש, כמו גם מינון הרכיבים הפעילים בצמח. למרות זאת, עדיין לא ניתן לחזות מראש את ההשפעה על משתמש ספציפי, שעלולה כאמור להשתנות בין שימוש אחד לאחר. במידה והחלטתם בכל זאת לנסות לצרוך קנאביס רפואי למטרה זו, חשוב שתבצעו כמה דברים שיכולים לסייע בהפחתת הסיכון להחמרת התסמינים:

  • העדיפו את השימוש במוצר שמכיל רק ,CBD או לפחות וודאו כי מינונו של הרכיב הפעיל גבוה בהרבה ממינון ה-THC , שעלול כאמור להגביר את תסמיני החרדה.
  • התחילו עם מינון נמוך, והעלו לאט לאט את כמות החומר, בהתאם להרגשתכם.
  • הקפידו לרכוש את הקנאביס הרפואי רק מבתי מרקחת וגורמים מורשים ורשמיים, ובקשו הדרכה וליווי, במיוחד בשלבים הראשונים של השימוש.
  • שימו לב לאינטראקציה שיש לקנאביס הרפואי עם תרופות אחרות, דבר המצריך פעמים רבות התייעצות עם רופא.ת המשפחה או כל מומחה אחר לבעיה ממנה אתם סובלים.
  • שלבו בטיפול גם שיטות נוספות להתרגעות כדוגמת יוגה, מדיטציה, מיינדפולנס, ואפילו עיסוק בתחביבים שאתם אוהבים במיוחד ושעושים לכם טוב.

 

*התוכן אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או תחליף לקבלת ייעוץ רפואי. קנאביס הינו סם מסוכן כהגדרתו בפקודת הסמים המסוכנים, על כל המשתמע מכך.
מאקו/ N12 אינו מעודד או ממליץ לצרוך כל חומר שהוא ולא יהיה אחראי על כל שימוש מסוג זה.

שיתוף:
Facebook
Twitter
WhatsApp
Print