סאטיבה או אינדיקה. האמנם זו השאלה?

בשנים האחרונות זה הולך ומתבהר: עם אלפי זנים ומאות רכיבים כימיים החלוקה לסאטיבה או אינדיקה לא מספיקה עוד

בגדול – מאד בגדול – נחלק עולם הקנאביס הרפואי לשני זני מקור עיקריים: סאטיבה או אינדיקה.מדוע בגדול, תשאלו, או. כי בעוד שעד היום זו אכן החלוקה המסורתית המקובלת, הרי שלא מעט מחקרים עדכניים בתחום סבורים כי שאלת השייכות לזן מקור זה או אחר איננה האינדיקטור העיקרי להשפעת הצמח על המשתמשים, ותכף נרחיב על כך.

יחד עם זאת, ניתן בהחלט לתת סימנים מובהקים להבדלים בין השניים, והם קודם כל, מורפולוגיים, כלומר צורניים: בעוד שעלי הסאטיבה מאופיינים במראה צר וארוך וצומחים לגובה, עליו של צמח מזן אינדיקה רחבים ושיחיו נמוכים יותר. 

כלל אצבע נוסף המבחין בין השניים גורס כי סאטיבה הוא זן ממריץ, המתאים לשימוש ביום, מעורר יצירתיות ומיקוד כמו גם תיאבון, וכן מפחית מתח וחרדה ; ואילו האינדיקה מאופיין בהיותו מרגיע, מגביר תחושת הרפיה, מפחית כאבים וחרדה ומסייע בנדודי שינה.

אבל כאמור, זה לא עד כדי כך פשוט.

היום – טוענים מחקרים רבים – יש בין השניים הרבה יותר מן המשותף מאשר מן השונה וכי זה לא הזן שקובע אלא ההרכב הכימי המסוים – והייחודי – לאותו צמח.

במילים אחרות, במקום לבחון את הסוג לבדו – סאטיבה או אינדיקה – יש לצלול לעומק התיאור של רכיבי הצמח.

כאן המקום לציין כי לצמח הקנאביס קיימות למעלה מ-400 תרכובות כימיות ידועות ועוד היד נטויה שכן מבחינת כמות זנים אנחנו מדברים על למעלה מ-20,000. 

בהקשר זה יש לציין כי אמנם עד שהוצא בשנות ה-30 של המאה העשרים מחוץ לחוק במדינות רבות בעולם היווה הקנאביס מרכיב מרכזי בתרופות רבות ; ואולם מהרגע שהוכרז הצמח כסם מסוכן ללא תועלת רפואית הוגבלו גם המחקרים אודותיו וזו הסיבה העיקרית להיווצרות פער מסוים בהבנת הצמח.

כך או כך, נכון להיום, המחקר בתחום מתרכז בשני החומרים הפעילים הייחודיים לקנאביס:  ה- Cannabidiol) CBD) וה -Tetrahydrocannabinol)  THC), ש"יודעים" להיקשר לרצטפטורים שבגופנו. חומרים פעילים אלה הם-הם שקובעים במידה רבה את תכונות הצמח ואת יעילותו מול מטרות ריפוי שונות.

לצידם, מכיל צמח הקנאביס גם טרפנים ופלבונואידים – חומרי ריח וטעם שגם להם מיוחסות תכונות רבות המשמעותיות לפעילות הרפואית בצמח.

אז נכון, יש הבדל בהרכב הקנבינואידים והטרפנים בין זני האינדיקה והסאטיבה אבל השונות בהרכב הכימי בתוך אותו הזן יכולה להיות כה משמעותית, עד כי יש ספק גדול אם ניתן לייחס לזני סאטיבה השפעה מאפיינת ונבדלת מזני האינדיקה ולהיפך.

ריכוז ה-THC , למשל, יכול להשתנות באופן כה ניכר בתוך דגימות שונות בזן ספציפי עד כדי פי 5 THC באותו הזן.

במילים אחרות החוכמה, ככל הנראה, היא להצליח לזהות בין הזנים השונים באמצעות פרופיל הקנאבינואידים והטרפנים המצויים בהם, ובכך גם להצליח להניח (או לנבא אם תרצו) כיצד יושפעו מכך צרכניו.

זאת ועוד: בשנים האחרונות עבר הקנאביס שינויים גנטיים רבים שנועדו כדי להתאימו לצרכי האדם ולמקסם את תכונותיו המרפאות. רוב הצמחים הרפואיים, לפיכך, הם מה שאנחנו מכנים 'היברידיים', כלומר מיקס גנטי של סאטיבה ואינדיקה. 

למעשה, עבור רבים מהמטופלים בקנאביס רפואי, ובמיוחד אלה הסובלים מכאבים כרוניים, אותם זנים היברידיים הם המתאימים ביותר שכן כך ניתן לקבל שמירה על הערנות, הפיכחות המנטלית והתיאבון מצד אחד, ולהקל על חרדה וכאבים מצד שני. 

מדוע, אם כן, ממשיכים לדון בסוגיה אינדיקה או סאטיבה במקום אילו קנבינואידים וטרפנים יש בצמח המסוים? התשובה הקצרה היא כי זה הכי קל, מסורתי ופשוט להבנה ואבחנה.

הארוכה יותר, והמעניינת לענייננו, היא שהיות שקנאביס רפואי הולך ותופס מקום של כבוד בארסנל אפשרויות ההקלה ואף הריפוי המוצעות למטופלים רבים, גם המחקר עושה בכל רגע נתון צעדים גדולים בפיצוח חידת צמח הקנאביס על מאות מרכיביו.

זאת, לצד פיתוח אופני נטילה מגוונים ומתקדמים על מנת לדייק את הטיפול אף יותר. 

לסיכום, בכל הקשור לקנאביס רפואי, ברור לנו היום כי השאלה אינדיקה או סאטיבה היא רק ההתחלה.

כמעט כמו בכל דבר הקשור לגוף, לצרכיו ולתגובותיו – האינדיבידואליזציה היא המפתח. קנאביס רפואי (בניגוד מה לתרופות כימיות) הוא בעל ניואנסים רבים מספור וכמו שלכל מטופל או מטופלת יש צרכים ספציפיים ואישיים, כך לכל זן יש את פרופיל כימי משלו שייצור אינטראקציה שונה עם כימיית הגוף של כל אחד ואחת מאיתנו. וטוב שכך. 

היום, יותר מתמיד כבר ברור כי ליצירת התאמה אישית של ההרכב, צורת הנטילה והמינון משמעות מכרעת בהצלחת הטיפול. ואכן, התאמות אלה הן פרקטיקה רפואית ורוקחית הדורשת התמחות מיוחדת החוצה תחומי מדע וטיפול כאשר לרוב, כאמור, שילוב של מספר מוצרי קנאביס מאפשר יעילות מיטבית במינימום תופעות לוואי.

שיתוף:
Facebook
Twitter
WhatsApp
Print