איך קנאביס רפואי יעזור לכם להתגבר על המיגרנה?

לחום ולקיץ יש הרבה השפעות, אבל עבור מי שסובל ממיגרנות ייתכן שהימים החמים אפילו קשים יותר. מהי מיגרנה ואיך הקנאביס הרפואי יכול לעזור לכם להרגיש טוב יותר?

הימים החמים, הטמפרטורות הגבוהות ובילוי ממושך בשמש  יכולים לגרום לכל אחד להרגיש עייפות וחולשה, אבל עבור מי שסובל ממיגרנות כל אלה טריגרים שעשויים להחמיר כאבי ראש שגם ככה מגיעים לבקר באופן קבוע. אבל האם כאב הראש הזה הוא מיגרנה ואם כן, מה אפשר לעשות כדי להקל?

מהי מיגרנה ואיך תזהו אותה?

מיגרנה היא כאב ראש כרוני חזק שיכול להימשך בין שעות לימים.
סממן ראשון לכך שזה יותר מכאב ראש רגיל הוא שמדובר בהתקפים חוזרים ולא במשהו חד פעמי. כאב הראש המאפיין מיגרנה הוא כל כך חזק שהוא משבש  את תפקוד היומיום, והוא לרוב נמשך בין 4 ל-72 שעות ובמקרים חריגים אפילו יותר.
הסימפטומים למיגרנה משתנים מאדם לאדם, ולרוב יכללו אחד או את כל התסמינים: כאב בצד אחד של הראש ש"פועם" בעוצמה בינונית עד חזקה, בחילה, הקאה ורגישות לאור, רעש וריחות.

אצל חלק מהסובלים ממיגרנות ישנן תחושות מקדימות המעידות על בואו של כאב הראש, המכונות אאורה. האאורה מאופיינת בהבזקי אור, נקודות שחורות בשדה הראיה ואפילו תחושת עקצוץ בידיים וברגליים, היא נמשכת בין רבע שעה לשעה והיא יכולה להגיע רגע לפני התפרצות כאב הראש של המיגרנה או במהלכו.
במקרים קיצוניים יכולה אפילו להופיע הפרעה בדיבור, בהבנה או בתחושה.
גם לאחר שהמיגרנה חולפת, פעמים רבות נשארת תחושת חולשה ותשישות.

 

מה גורם למיגרנה?

מיגרנה היא בעצם כאב ראש שמושפע מגירויים המתרחשים בתוך או מחוץ לגוף, והיא בעצם הביטוי לאופן התגובה של המוח לגירויים הללו, הנוצרים בסביבת האדם או בגופו.
בחשיפה לאחד מהטריגרים, נוצר רצף של תגובות עצביות במוח שבסופו משוחררים חומרים יוצרי דלקת ומרחיבי כלי דם. אלה החומרים שגורמים לכאב הפועם ולתסמינים הנוספים של המיגרנה.
ישנם שלל גירויים פנימיים וחיצוניים שיכולים לגרום להתפרצות מיגרנה: שינויים בשעות השינה (שינה שהתקצרה או התארכה), שינויי תזונה או בסדר הארוחות, שינויים בצריכת קפאין או מים, ואפילו שינויים בלחץ הברומטרי כפי שקורה בטיסות – כל אלה יכולים לגרום להתפרצות של כאב הראש הכרוני.
בנוסף סיבות פנימיות כמו לחץ ומתח – שניהם טריגרים חזקים ורציניים למיגרנה, ומספיקה חשיפה לאחד מכל הנ"ל כדי לגרום להתפרצות.

 

מי סובל ממיגרנה?

מדובר במחלה שכיחה שתוקפת בעיקר נשים. ההערכה היא שכ-20% מהנשים ו-7% מהגברים סובלים ממיגרנה. עד לגיל הוסת השכיחות זהה ולאחר מכן השכיחות עולה בקרב נשים – כאשר שיא השכיחות למחלה קיים בטווח גילאי 30-40.
גורמי הסיכון למיגרנה קשורים בהיסטוריה משפחתית – אם אחד ההורים סובל או סבל ממיגרנות ישנה סבירות שגם ילדיהם יסבלו מכך, וכאמור נשים בשנות הפוריות שלהן סובלות במיוחד ממיגרנה, רבות מדווחות שהמיגרנה מופיעה סביב הוסת החודשית.
בנוסף ישנם דיווחים של נשים בהריון שמספרות שבמהלך השליש הראשון של ההריון ישנה החמרה ודווקא בהמשך ההריון ישנה הקלה בתסמינים.

 

הקיץ יכול להחמיר את התסמינים

רבים הסובלים ממיגרנה מדווחים כי בעונת הקיץ תדירות הופעת התסמינים והחוזק שלהם מתגברים, וזה כנראה בגלל החום הגבוה והלחות שגורמת להזיע ולאבד נוזלים, וכבר ציינו שכל אלו יכולים להוות טריגר להתפרצויות מיגרנה בתדירות גבוהה יותר מהרגיל.

 

אז איך מתמודדים?

רוב התקפי המיגרנה חולפים בהדרגה מעצמם. אצל חלק מהאנשים שינה יכולה לעזור וחלק מהסובלים ממיגרנה מדווחים שהקאה מעלימה את המיגרנה בפתאומיות. אבל לחכות שהמיגרנה פשוט תחלוף או "לישון את הכאב" לא תמיד אפשרי, ועדיין יש מה לעשות.

הטיפול במיגרנה מתחלק לשניים: טיפול נקודתי וטיפול מניעתי.
לא קיים כיום טיפול שיכול לרפא מיגרנה, אבל ישנם טיפולים שיכולים להקל בזמן התפרצות או להקל על התדירות שזה קורה. רוב הטיפולים הם תרופתיים וכוללים משככי כאבים ותרופות נוגדות דלקת עם או בלי מרשם, ולעיתים אף טיפול במדבקות אסטרוגן במקרים של מיגרנה וסתית אצל נשים.
עם זאת, קיימות גם כמה אלטרנטיבות נוספות:

 

  • דיקור ושיאצו – טיפולים ברפואה משלימה הניבו פחות כאבי ראש בקרב מטופלים. בנוסף עולה ממחקרים כי טיפול בדיקור שנמשך 8 שבועות רצופים ומעלה גרמו להפחתה ממשית בכאבי הראש לעומת מטופלים שקיבלו טיפול תרופתי.
  • טיפול בפולס מגנטי – מדובר במתקן ידני נישא השולח פולסים מגנטיים לחלק האחורי של הראש, ומחקר שנערך בארה"ב הוכיח את יעילות המכשיר בקרב מטופלים הסובלים ממיגרנה עם אאורה.
  • טיפול ביולוגי – בשנים האחרונות בוצעו מספר מחקרים שחקרו את החלבון CGPR שהוא אחד החלבונים המשתחררים במהחל התקף מיגרנה. בעקבות המחקר הופיעו תקופות שמטרתן לחסום את פעולת החלבון ובכך לסייע במניעת התקף, בטיפול בזמן התקף או לתת מענה בשתי החזיתות, בהתאם לתרופה.
  • טיפול בקנאביס רפואי – יעילותו של קנאביס בהקלה על כאב היא ידועה והוכחה מחקרית לאורך שנים, ולכן הוא יכול לסייע גם בהקלה על מיגרנות. בחוט השדרה ובמול שלנו ישנה מערכת הנקראת אנדוקרנבידואידית, ולה יש תפקיד חשוב ביותר בכל הנוגע למנגנוני הכאב שלנו. קיים קשר חזק בין חוסר פעילות של המערכת הזו, להיווצרות התקפי מיגרנה, והשימוש בקנאביס מדמה את פעילות אותה מערכת ובכך מאפשר לגוף להתרפות ולכאב להיעלם.

 

איזה זנים מתאימים לטיפול במיגרנה?

לא כל זן של קנאביס רפואי מתאים לטיפול במיגרנה. על מנת שהטיפול יהיה יעיל, יש לעשות שימוש בזנים בעלי תכונות נוגדות דלקת, אלחוש והפגת כאב, נוגדי בחילה ועוד.


 

אז אם גם אתם סובלים ממיגרנה ואתם מחפשים טיפול אלטרנטיבי, ייתכן וקנאביס רפואי הוא הפתרון עבורכם.

 

אינפוגרפיקה
שיתוף:
Facebook
Twitter
WhatsApp
Print

פוסטים נבחרים

שמן טוב

הוא דיסקרטי לשימוש, מתאים לטווח גילים רחב ומבטיח תכולת מיצוי מיטבי ומבוקר של קנבינואידים. שמן