אנדומטריוזיס וקנאביס רפואי – כואב, אבל פחות

כאשר רוב הטיפולים לא נותנים מענה, ואיכות החיים נפגעת בצורה משמעותית, דווקא הקנאביס הרפואי נמצא יעיל עד מאוד בהתמודדות עם תסמיני אנדומיטריוזיס, כמו גם עם המחלה עצמה

הטיפול באנדומיטריוזיס באמצעות קנאביס רפואי, כולל בכאבים שגורמת המחלה, נמצא כיעיל עד מאוד. כך על פי סקר בו השתתפו נשים בגילי 13-66 שאובחנו עם אנדומיטריוזיס. יחד עם זאת, ובגלל היעדר מודעות לשיטת טיפול זו, היא נוסתה על שיעור נמוך יחסית של נשים. בנוסף, ובהיעדר התוויה לשימוש בקנאביס רפואי עבור מחלה זו, רבות מהחולות מקבלות אישור למרשם תחת התוויה של כאב כרוני בלבד. 

היכרות עם מחלת האנדומיטריוזיס ותופעות הלוואי להן היא עלולה לגרום, מסייעת להבנת מידת היעילות של הקנאביס הרפואי. לכך תורמים גם הנתונים שחושפים את מידת היעילות של הקנאביס הרפואי בתחום, במיוחד בהשוואה לדרכי טיפול אחרות והשימוש העודף במשככי כאבים, שלא תמיד מקלים.

אנדומטריוזיס – מה זה אומר?

מדובר במחלה גניקולוגית, פרוגרסיבית וכרונית, שנגרמת כתוצאה מגדילת תאים דמויי רירית ברחם ומחוצה לו, עם דגש על אזור האגן והאיברים הסמוכים. מצב זה עלול להוביל להידבקויות והתפתחות נגעים וציסטות, שיכולים לגרום לקשיים בקיום יחסי מין, אי פריון, דלקות, כאבים בעוצמות משתנות, ואף לפגוע בתפקוד הכללי.

על פי עמותת אנדומטריוזיס ישראל, פוגעת המחלה ב-12%-10% מהנשים והנערות בגיל הפריון. אתגר נוסף שהיא מציבה הוא תהליך אבחון ארוך במיוחד שאורך בממוצע 11.2 שנים! זאת בנוסף לשימוש עודף במשככי כאבים והתמודדות לא פשוטה עם הכאב, שלא תמיד זוכה להבנה על ידי הקהילה הרפואית. נשים רבות גם מודות כי בשל התסמינים שאינם תמיד ברורים ומדויקים, הן לא באמת הבינו שמדובר במחלה שדורשת טיפול רפואי.  ״הכאב ממשיך להיות בלתי נסבל ולעיתים לא ניתן לשאת אותו! בנוסף, גם אין פתרון ישים כתוצאה מחוסר מודעות עצום של החולה עצמה ובקרב הסביבה כולה״, מצהירה שלומית למפרט יצחקי, שאובחנה כחולת אנדומטריזיוס בשנת 2019. לדבריה, גם כשטענה שוב ושוב שהיא חווה כאבים בלתי נסבלים, היא לא זכתה להבנה או הכרה מצד הרופאים אליהם פנתה. ״כולם אומרים לך שהכאב הוא דבר נורמלי הנובע מזה שאת אישה, תגובות שגורמות לך לחשוב שאת באמת משתגעת״, היא נזכרת ומספרת כיצד, עוד לפני שאובחנה עם המחלה באופן רשמי, נפגשה עם לא מעט מומחי כאב: ״הסברתי להם שאין לי אפשרות לשבת, לשכב או לתפקד, רק בגלל אותו כאב כרוני שמלווה אותי מדי יום, וכל היום. הרוב לא הבינו או ניסו לסייע, מלבד לרופא אחד שבאמת הקשיב, גם כשאמרתי לו שאני יודעת שקנאביס יכול לעזור״. 

״הכאב הופך לנסבל ברמה הפיזית והנפשית״

למפרט יצחקי היא ההוכחה על הקשר החשוב בין אנדומטריוזיס וקנאביס רפואי, וכיצד קנאביס רפואי יכול לשפר את איכות החיים, גם כשמדובר במחלה זו. למרות שהרופא אליו פנתה גמגם בהתחלה, הוא נתן לה ולטיפול בשמן הקנאביס הזדמנות. כך, ולמרות שהתהליך היה ארוך ומורכב, בסופו של דבר הגיעו התוצאות ואיתם הרגיעה. למפרט יצחקי מעידה כי מהרגע בו החלה להשתמש בקנאביס הרפואי, השתנתה לטובה איכות חייה, והכאב הופחת בצורה משמעותית. ״יש משהו בקנאביס הרפואי שהופך את הכאב לנסבל ברמה הפיזית והנפשית. מכיוון שמדובר במחלה שמערבת מספר גדול כל כך של אלמנטים, החל ממיניות ופוריות, ועד כאבים כל כך חזקים וחוסר תפקוד, נוצר מעגל קושי שלא מפסיק להזין את עצמו. ברגע שנעשה שימוש בקנאביס יש רגע לנשום, שהופך לכמה רגעים, וכך משתפרת איכות החיים״, היא מסבירה. ואכן, עד לרגע זה אין תרופה למחלה, מלבד לאמצעים שמתמקדים בהקלה על התסמינים, וטיפול הורמונלי שמטרתו לעכב את התקדמותה. גם יעילות הטיפולים הכוללים משכבי כאבים, תזונה נכונה, פיזיותרפיה ופתרונות אלטרנטיביים נוספים, מוטלת בספק. על פי נתונים נוספים שמעידים על חוסר אונים בתחום, 40% מהנשים הסובלות מאנדומטריוזיס נותחו, ורק אצל 20% מתוכן הייתה הטבה משמעותית שנשמרה רק עד שלוש שנים. 

פתרון אפקטיבי למחלה ה׳שקופה׳ 

אנדומטריוזיס היא מחלה שניתן לכנותה ׳שקופה׳ עבור לא מעט רופאים, למרות שהאישה עצמה חווה מכאבים איומים, ותסמינים נוספים שלעיתים מיוחסים לתופעות ומחלות אחרות. כך, נשלחות מטופלות רבות לביתן, ללא מענה רפואי נכון ומקצועי. כדי לסבר את האוזן, מדובר בכאבים הדומים בעוצמתם לכאבים האופייניים למחזור החודשי, ביוץ ואפילו לכאבי צירים. 

מי שסובלת מהמחלה יודעת כי הסבל שנגרם הוא עצום ולראייה, כ-51% מהחולות פנו לחדרי מיון כתוצאה מהשלכות האנדומטריוזיס, רק בשלוש השנים האחרונות. מתוכן 40% הגיעו אף 4 פעמים ויותר. כך לפי נתוני קהילת אנדו ישראל, שפרסמה את המידע בשנת 2022. רבות מהנשאלות בסקר זה, הודו כי קשה להן לנהל אורח חיים עצמאי, מערכת יחסים זוגית, לקיים פעילויות שגרתיות, ו9% אף נתמכות על ידי הביטוח הלאומי. 59% מהחולות נזקקות לטיפולי פוריות!!! כדי להיכנס להריון. 

לכן, וככל שיותר נשים יזכו להקלה שמספק השימוש בקנאביס רפואי, כך יתאפשר טיפול באנדומטריוזיס שיכול באמת לאפשר הקלה, הפחתת הכאב ותופעות הלוואי, ושיפור באיכות החיים.

שיתוף:
Facebook
Twitter
WhatsApp
Print