ארזתם לבד? איך מתנהלים נכון עם קנביס רפואי בחו"ל

במידה ואתם מטופלים בקנאביס רפואי חשוב שתכירו את הרגולציה, התנאים והחוק במדינת היעד, גם אם יש לכם רישיון ומרשם אותם קיבלתם בישראל. זאת כדי שתמשיכו ליהנות בחופשה, מבלי לוותר על המשכיות הטיפול, וגם אם תצטרכו לרכוש את החומר בחו״ל

במידה ויש לכם מרשם או רישיון לקנאביס רפואי ואתם מתכננים חופשה מעבר לים, חשוב שתבינו כיצד משיגים אישור לקנאביס רפואי בחו"ל. זאת בהתאם למדינות היעד בהן תבקרו. מכיוון שאין תשובה אחת גנרית לכל המדינות והיבשות המגדירות כל אחת בצורה אחרת את החוק והתקנות, חשוב להכיר היטב את הלגליזציה בכל אחת, וכך למנוע מצבים לא נעימים שיכולים אף להוביל למאסר.

האם זה חוקי? תלוי את מי שואלים והיכן מבקרים

בעוד שמדינות מסוימות מגדירות את הקנאביס הרפואי כחומר חוקי המאושר לשימוש, עבור אחרות הוא מוגדר כ׳סם האסור׳. זה אומר שגם אם יש לכם מרשם ורישיון ישראלי או בינלאומי, השימוש בשטחן מסכן אתכם בעונשים חמורים. הרגולציה המשתנה, בכלל המדינות, קובעת בנוסף מי רשאי לצרוך קנאביס רפואי, מהי הכמות המותרת, ואת התנאים לצריכתו. 

רגע לפני שיוצאים לדרך…

כצעד ראשון ולפני שאתם יוצאים מגבולות הארץ, מומלץ ליצור קשר עם שגרירות המדינה בה אתם מתכננים לבקר. זאת על מנת לבדוק את הסטטוס החוקי של קנאביס רפואי, הדרישות, ההגבלות וההיתרים, לברר מהי משמעות רישיון הקנאביס הרפואי הישראלי שאינו בינלאומי, ולקבל מידע לגבי הכמות המותרת. מדינות רבות ידרשו גם מסמך מתורגם וחתום על ידי נוטריון המתמחה בתרגום מסמכים ממשלתיים, ולעיתים אף ריאיון פרונטלי. 

כחלק משלב ההכנות, חשוב שתהיו מודעים לחשיבות ההתנהלות הנכונה בכל מדינה. ראשית, חשוב לאחסן את הקנאביס הרפואי באריזתו המקורית (וסגורה עד ליציאה מהארץ), ולשאת אותו בתיק האישי ולא בכבודה שנשלחת בבטן המטוס. כדי לוודא שהמסמכים תמיד איתכם, מומלץ להכין עותק דיגיטלי של כל המסמכים, ולשלב את תמונתם אותם גם בטלפון הנייד או הטאבלט שאתם לוקחים אתכם.

קנאביס רפואי בחו״ל – החוקים והרגולציה בכל מדינה 

בעוד שהחוקים הבינלאומיים מחייבים מדינות להטיל עונשים פליליים על אספקת סמים למטרות לא רפואיות, לכל מדינה יש את הלגליזציה שלה שחשוב להכיר באופן כללי, וגם כתיירים המגיעים מישראל. לכן, לפני כל נסיעה לחו"ל עם קנאביס רפואי, חשוב מאוד לקבל מידע לגבי תנאי הכניסה, לעיתים גם הרכישה, ומה אומר החוק לגבי השימוש בקנאביס רפואי במדינת היעד. כאמור, מומלץ לעשות זאת מול השגרירות של אותה מדינה ולהתעדכן בזמן אמת, גם אם מדובר במדינה שטולרנטית יותר לנושא.

רכישת קנאביס רפואי בחו״ל

המדינות המאפשרות לרכוש את הקנאביס בשטחן הן: אורוגואי; הולנד; קנדה (אלא אם מדובר באזורים מסוימים בקולומביה הבריטית), תאילנד (נכון לרגע זה, תחת חוק אי-הפללה); וכל מדינות הלגליזציה בארצות הברית, כדוגמת קליפורניה, ניו ג'רזי, ניו מקסיקו, ניו יורק, מישיגן, מסצ'וסטס, קולורדו, וושינגטון, אורגון, נבדה, מונטנה, אריזונה, אילינוי, מיין, אלסקה וקונטיקט.

מדינות המקלות על הכנסת קנאביס רפואי לשטחן

להלן רשימת המדינות המאפשרות כניסה עם קנאביס רפואי, לתיירים שמציגים רישיון ומרשם מתורגמים, ועם חתימת נוטריון. מתוכן, יש שידרשו גם סיכום של ההיסטוריה הרפואית, או הצהרת הרופא המטפל. 

  • אוסטרליה.
  • אורוגוואי.
  • איטליה.
  • הולנד.
  • נורבגיה.
  • ניו זילנד. 
  • פינלנד.
  • קרואטיה.
  • שוויץ. 

שימו לב! במדינות מסוימות, בנוסף לתרגום לשפת המדינה וחתימת נוטריון, מחויב המבקר גם להצהיר מראש על הטיפול בקנאביס, ולעיתים לעבור במכס במסלול האדום. כך גם משתנה כמות הקנאביס הרפואי המותרת בכל מדינה, שנקבעת לרוב על פי ימי השהייה והתנאים המפורטים ברישיון.  

המדינות שקובעות מגבלות 

ישנן מדינות שמאפשרות כניסה עם קנאביס רפואי, אך קובעות תנאים מגבילים שחשוב להכיר. גם במקרה הזה הכרחי להתעדכן ואף לקבל את הרשימה המלאה משגרירות אותה מדינה. 

המדינות שקובעות מגבלות הן:

  • אנגליה (דרוש אישור מראש מהשגרירות). 
  • ג’מייקה (דרוש אישור מראש, מטעם משרד הבריאות במדינה).
  • פורטוגל.
  • צ'כיה (דרוש אישור מראש מהשגרירות). 
  • רומניה (דרוש אישור מראש מהשגרירות). 

שימו לב! בנוסף לאישור צריכת קנאביס רפואי בחו"ל, המבוסס כאמור על הגשת מסמכים מסודרים ומתורגמים לשפת מדינת היעד וחתימה של נוטריון, ידרשו מדינות מסוימות גם חתימת נוטריון (ולעיתים גם של הקונסוליה הרלוונטית), על מסמכים נוספים, כדוגמת אישור רפואי בו מפורטת ההתוויה הרפואית לטיפול בקנאביס. 

מדינות המאפשרות הכנסת קנאביס רפואי, אבל עם מגבלות נרחבות

המדינות הבאות מתירות הכנסת קנאביס רפואי לשטחן, דבר שתלוי פרוצדורה ארוכה, ולעיתים כולל גם ראיון אישי:

  • ארצות הברית, טרם היציאה מהארץ נדרשת הגשת בקשה לשגרירות המדינה.
  • גרמניה, נדרשת הגשת המסמכים הרלוונטיים, בנוסף לקיום ראיון אישי ופרונטלי בשגרירות המדינה.
  • יוון, בנוסף להגשת המסמכים, יש להגיש בקשה גם לארגון הלאומי היווני לתרופות.
  • ספרד, נדרשת שיחת טלפון עם השגרירות, במסגרת יתקבל מידע מותאם אישית המתייחס לדרכי הפעולה המתבקשות.
  • צרפת, בנוסף להגשת מסמכים ומילוי טופס באתר משרד הבריאות הצרפתי, מתקיים קיום ראיון אישי ופרונטלי בשגרירות. 
  • קפריסין, נדרשת הגשת בקשה למשרד הבריאות המקומי, בנוסף לצירוף המסמכים הרלוונטיים. 
  • שוודיה, יש לפנות לשגרירות המדינה שלושה חודשים מראש, בנוסף להגשת המסמכים. 

שימו לב!

לכל הראיונות יש להגיע עם הרישיון ואישור השימוש בקנאביס רפואי בחו"ל, בנוסף למסמכים הרלוונטיים לכל מדינה, מתורגמים וחתומים על ידי נוטריון. בעת הגשת הבקשה הכתובה לשגרירות של מדינת היעד, יש לצרף אישור רפואי, התוויה רפואית מדויקת, וצילום של הרישיון. ככלל, ולא רק בשוודיה (שדורשת גם מכתב מרופא המתייחס לכמות הקנאביס המדויקת ופירוט הרכיבים שכולל החומר), מומלץ לפתוח בתהליך האישור, לפחות שלושה חודשים לפני מועד הנסיעה. כל בקשה נבחנת באפון אישי ובצורה מדוקדקת, וכך גם כל שגרירות יכולה לאשר כניסה חד-פעמית עם קנאביס רפואי, או קבועה.

מדינות האוסרות לחלוטין על הכנסת קנאביס רפואי ועל השימוש בתחומן 

במדינות המפורטות, הכנסה או שימוש בקנאביס מכל סוג, נחשבת עבירה פלילית שעלולה להוביל לעונשים כבדים, כולל מאסר. כיום מדובר ברוב המדינות, כדוגמת אוסטריה, אוקראינה, איחוד האמירויות, אירלנד, בלארוס, בחריין, גאורגיה, טורקיה, יפן , מונטנגרו, סין, סרביה, רוסיה, ועוד.

לסיכום, קנביס רפואי בחו"ל הוא סוגייה מורכבת, שחשוב להיערך אליה כראוי, וזמן רב מראש. זאת בנוסף לקבלת מידע רשמי משגרירות מדינת היעד, ועדכונים שוטפים. כחלק מהתהליך האישור, חשוב לשים לב לאופן צריכת הקנאביס, וכי ישנן מדינות המאשרות צריכתו כתרופה בלבד ולא בדרכים אחרות כדוגמת עישון, במיוחד במקומות ציבוריים. 

נסיעה טובה ובהצלחה!

שיתוף:
Facebook
Twitter
WhatsApp
Print