התמודדות עם סרטן השד, וכיצד קנאביס רפואי יכול לסייע

מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות מראים כי השימוש בקנאביס רפואי יכול לסייע בהתמודדות עם תופעות הלוואי והתסמינים של סרטן השד, תלוי בסוג המחלה ובדרגתה. למרות הזהירות הנדרשת, מתחילות להתגבש גם הוכחות כי סוג זה של טיפול יכול להאט את התקדמות המחלה ואולי אף לסייע להחלמה 

על פי האגודה למלחמה בסרטן, סרטן השד הוא השכיח ביותר בקרב נשים. בשנת 2022 בלבד אובחנו כ-5,500 נשים עם סרטן השד, וכ-1,100 נפטרו. עם השנים מצטמצמת גם הסטטיסטיקה מאחת ל-9 לאחת ל-8 שצפויות לחלות בסרטן מסוג זה, דבר שמצוין מדי שנה בארץ ובעולם במהלך אוקטובר, במסגרת חודש המודעות לסרטן השד. למרות הנתונים שעלולים להיות מאוד מאיימים, מדובר בסרטן שאם מתגלה בשלביו המוקדמים, יכול להיות בר ריפוי ולאפשר שיטות טיפול מתקדמות ופחות התערבות ניתוחית וטיפולית. לראייה, מחקר שהוצג בכנס השנתי של החברה האמריקנית לאונקולוגיה קלינית (ASCO) בשיקגו, שהראה כי אצל כ-70% מהחולות בשלבים המוקדמים של סרטן השד, ניתן היה לוותר על טיפולים כימותרפיים. בין אם מדובר בטיפול בגידול עצמו או בתסמיני המחלה, ניתן גם לתת מענה רפואי לסרטן השד גם באמצעות תרופות, טיפול ביולוגי, הקרנות, ובמקרים מסוימים על ידי קנאביס רפואי. 

חשיבות ההיכרות עם גורמי הסיכון וביצוע מעקב שגרתי 

מלבד לעובדה כי 99% מהחולים בסרטן השד הן למעשה נשים, יש השפעה גם לגיל בו התגלתה המחלה שמהווה גורם סיכון, והכוונה לגילי 50 ומעלה. גורמי סיכון נוספים כוללים את ההיסטוריה הרפואית של האישה; מספר וסוג מקרי סרטן השד במשפחה בו חלו קרובים מדרגה ראשונה ושנייה; מוצא אתני עם דגש על נשים יהודיות ילידות הארץ, וילידות אירופה וצפון אמריקה; צפיפות השד; ואופי הווסת. גם הגנטיקה משחקת תפקיד משמעותי ולכן, כל מי שזוהו אצלה מוטציות מסוג  BRCA1 ו  BRCA2- שידועות כמגבירות את הסיכון ללקות בסרטן שד תורשתי, ונפוצות בקרב נשים ממוצא אשכנזי ועיראקי, חשוב שתערוך מעקב שגרתי צמוד ואף תשקול לבצע ניתוח כריתת שדיים מניעתי.  

כשמדובר במניעה וטיפול במחלת הסרטן בכלל ובסרטן השד בפרט, עם דגש על סרטן גרורתי, יש משמעות רבה גם לניהול אורח חיים תקין ובריא שמלבד לתזונה נכונה, שמירה על משקל תקין וביצוע פעילות גופנית, כולל גם את השימוש בגלולות למניעת הריון, הריון אחד לפחות, טיפול הורמונלי לאחר גיל המעבר, והימנעות מצריכת אלכוהול.   

במידה ועשית ׳וי׳ על גורם סיכון אחד או יותר, אין זה בהכרח אומר שתחלי בסרטן שד, להוציא את המוטציות BRCA1 ו-  BRCA2הדורשות מעקב וטיפול על פי פרוטוקולים רפואיים מאוד ברורים. מצד שני, עצם העובדה שאת לא בקבוצת סיכון זו או אחרת אינה מגינה עליך מפני המחלה. מסיבה זו ועוד, חשוב להיות במעקב אצל רופא/ת נשים שכולל את כל הבדיקות המומלצות, כי במקרה הזה גילוי מוקד יכול להציל חיים. 

כיצד מסייע קנאביס רפואי בהתמודדות עם סרטן השד? 

במידה ואובחנת עם סרטן השד ובהתאם לסוג ודרגת המחלה, תקבלי מידע מהצוות הרפואי המייחס למגוון הפרוטוקול המומלץ עבורך. הטיפול יכול לכלול החל מניתוח להוצאת הגידול, ועד לשימוש בתרופות, הקרנות, כימותרפיה, וטיפול ביולוגי, חלקם כרוכים בלא מעט תופעות לוואי. אחד האמצעים שיכול לסייע בהתמודדות עם תופעות אלו ועם תסמיני המחלה הוא קנאביס רפואי, שיש הטוענים שיכול במקרים מסוימים אף לסייע לתהליך ההחלמה והריפוי כפי שנסביר בהמשך.   

למרות שהמחקר בנושא בראשיתו, כבר עכשיו ישנן הוכחות ליתרונותיו של הקנאביס הרפואי בכל הקשור בטיפול בתסמינים ובמחלה עצמה. כ-75% מהחולות בסרטן השד שהתנסו בקנאביס רפואי, הודו שהדבר הועיל להן בצורה זו או אחרת. כך לפי פרסומי ארגון .Breastcancer.org במסגרת מחקר נוסף שנערך על ידי  MBC ALLIANCE – עמותה ללא מטרות רווח שמטרתה לשפר את איכות חייהן של חולות סרטן שד גרורתי, דיווחו 75% מהנשאלות כי השימוש בקנאביס סייע בהקלה על התסמינים; 42% סיפרו שהן השתמשו בקנאביס להקלה על תופעות הלוואי של הטיפול כולל כאב, נדודי שינה, חרדה, מתח ובחילות; ו-57% הודו שלא מצאו דרך אחרת לטפל בסימפטומים. 

בנוסף לאמור, הוכח כי השימוש בקנאביס רפואי מסייע בהפחתת או מניעת הקאות, ונמצא כיעיל לגירוי התיאבון ובשיכוך כאב, עד כדי ביטול התלות במשככי כאבים חזקים וממכרים כדוגמת אופיאטים. אצל חולות שסובלות מהשפעות הורמונליות הנלוות לסרטן השד, יכול הקנאביס הרפואי לסייע בהתמודדות עם גלי חום ונוקשות מפרקים. 

הטיפול באמצעות קנאביס רפואי משפיע על תהליכים שקורים בגוף 

הטיפול באמצעות קנאביס והשלכותיו על צמצום תופעות הלוואי של סרטן השד, הפחתת התסמינים והתמודדות עם המחלה עצמה, מיוחסים למערכת האנדוקנבינואידית של הגוף. מדובר במערכת בעלת תפקיד מהותי, שמעבדת כימיקלים הדומים בחלקם לרכיבי הקנאביס. בדומה למה שקורה בגוף, מקיימים אותם כימיקלים בקנאביס אינטראקציה עם המערכת האנדוקנבינואידית, שעשויה לשנות את האופן שבו הגוף מגיב למצבים שונים, כולל לסרטן השד. 

למרות שהמחקר עדיין בחיתוליו, כן הצטברו עדויות לכך שישנה השפעה חיובית וטובה אצל מטופלות מסוימות, דבר שיוצר תשתית איתנה לשימוש גובר בעתיד בקנאביס כערוץ טיפול נוסף, וגם למיגור המחלה עצמה.  

השימוש בקנאביס רפואי בישראל וההתוויה לסרטן השד 

בנוסף להבנה שיש צורך במחקר נוסף וארוך טווח בכל הקשור להשפעת ותרומת הקנאביס הרפואי, עצם העובדה שיש עדיין מדינות שאוסרות לחלוטין את השימוש בו, מקשה גם היא על ניתוח התוצאות וההתקדמות בתחום. יחד עם זאת, מנהל המזון והתרופות האמריקאי כן אישר שתי תרופות שכוללות את הרכיבים הפעילים בקנאביס ובצורתם הסינטטית: THC ו– CBD, לטיפול בבחילות והקאות הנלוות לטיפולי כימותרפיה, ולהתמודדות עם חרדה ונדודי שינה.  

בישראל, נכון לשנת 2023 ועל פי הוראות משרד הבריאות, צריכת קנאביס מאושרת אך ורק למטרת הקלה על תסמינים הקשורים במחלת הסרטן והטיפול בה, ולא למטרות טיפול או מניעת המחלה עצמה.הרישיון לצריכת קנאביס רפואי מסופק כאשר המחלה פעילה, ועד חצי שנה מסיום הטיפול. בחודש אוגוסט 2023 פורסמה גם רפורמה מקיפה בתחום הקנביס הרפואי המתייחסת גם לחולות סרטן השד, לפיה יעודכן נוהל 106 וייבחנו הסרת ההגבלות לטיפול בקנאביס כקו אחרון (ללא חובת טיפול מקדימה באופיאטים). זאת בהתאם לשיקול דעת רפואי, בנוסף להארכה אוטומטית של הרישיונות בהמלצת רופא ובמידה וישנו עיכוב בירוקרטי. 

קנאביס רפואי וריפוי מחלת הסרטן – אפשרי או אוטופי? 

כפי שהזכרנו מעלה, ישנם הטוענים כי קנאביס רפואי יכול עשוי להאט את מהלך המחלה, למנוע את צמיחתם של התאים הסרטניים ואולי אף להביא לריפוי מוחלט. מחקר משנת 2020 לדוגמה, הראה כי קנבינואידים יכולים להאט או לעצור את הצמיחה של סרטן שד. במסגרת מחקר עדכני אחר דווח גם כן כי ה- THC עשוי להאט את צמיחת הגידול הסרטני. יחד עם זאת, מדובר בפוטנציאל תועלתי שאינו חד משמעי, נכון לכתיבת שורות אלו. לכן דרוש מחקר קליני נוסף שיעמיק בנושא יעילות של הקנאביס הרפואי לטיפול בסרטן השד בבני אדם, בתופעות הלוואי ובתסמינים. 

שיתוף:
Facebook
Twitter
WhatsApp
Print