מזמינים אתכם לשיח גם לגבי ילדים ונוער

מזמנים להכיר את כל היתרונות והחסרונות בצריכת קנאביס רפואי לילדים, השימושים המרכזיים, ומה אומרים המחקרים?

הפופולריות של הטיפול באמצעות קנאביס רפואי הולכת וגוברת. לראייה, יותר ויותר מדינות מאפשרות טיפול במבוגרים, על פי התוויות המוגדרות והקריטריונים שקובעת כל מדינה ובכל אזור. כך גם בכל הקשור במתן קנאביס רפואי לילדים הסובלים ממחלות ותופעות פיזיות ונפשיות שונות. במחקר שנערך באוניברסיטה העברית בירושלים בהובלת פרופ׳ אילן מתוק, שבדק את הבטיחות והיעילות של הקנאביס רפואי בילדים, נמצא כי ישנו קשר בין שימוש במיצוי הקנאבידיול ((CBD להפחתה של כ-40% במספר ההתקפים האפילפטיים הקשים בקרב ילדים הסובלים מהמחלה. בנוסף גילה צוות המחקר כי הטיפול בקנאביס רפואי הפחית את חומרת הבחילות וההקאות אצל ילדים שעברו כימותרפיה. המידע שפורסם במסגרת מחקר זה שתוצאותיו פורסמו ביוני 2021, התייחס גם לתופעות הלוואי, והכוונה לתרכובות מסוימות שעלולות לגרום לעייפות, אדישות, סחרחורת וישנוניות אצל ילדים. 

כדי לאפשר צריכה נכונה ונבונה חשוב לקחת בחשבון את כל החבילה, ולבצע הערכה מקצועית של מצבם הרפואי של הילד או הילדה. יש גם להעריך בקפידה את הפוטנציאל של הקנאביס הרפואי כחומר טיפולי יעיל ובטוח, באופן סובייקטיבי ובמצבי בריאות מסוימים. כך גם בכל הקשור לעוצמה, כמות, תדירות ואופן מתן החומר.

 

השימושים של קנאביס רפואי אצל ילדים

למרות שהמחקרים בתחום הקנאביס הרפואי והילדים עדיין בתחילת הדרך, בשנים האחרונות החלו להצטבר עדויות התומכות בהשפעה הטיפולית של החומר ויתרונותיו במצבים רפואיים מסוימים. בראש ובראשונה, ישנן עדויות לכך שהקנאבידיול הטהור (CBD) יכול להוביל לפעילות נוגדת פרכוסים ולסייע בהפחתת עוצמת ותדירות התקפי אפילפסיה, במיוחד כאשר התרופות הקונבנציונליות פחות או אינן מסייעות כלל. כך גם כשמדובר בהפחתת תסמיני אוטיזם, כולל ASD ועצבנות, ומתן מענה במקרים של הפרעת קשב וריכוז, חרדות, לחץ, והפרעות שינה.

זאת בנוסף להפרעות נפוצות נוספות כדוגמת תסמונת טורט וספסטיות הקשורה למערכת העצבים המרכזית. קנאביס רפואי משמש גם כטיפול ידוע ומקובל בבחילות והקאות הנגרמות כתוצאה מטיפולי כימותרפיה, ויכול להפחית כאבים והשפעות שליליות של הטיפולים הקונבנציונליים. 

 

אופן הצריכה

צריכת החומר אצל מבוגרים, במיוחד כשמדובר בעישון או אידוי, אינה מקובלת אצל ילדים ובני נוער. בנוסף, ולעומת התרופה המבוססת קנאבידיול (CBD) שיכולה להתאים לילדים רבים, הרכיב השני הנמצא בצמח: הטטרהידרוקנאבינול (THC) עדיין אסור לשימוש עבור אוכלוסייה זו. לכן כיום, וכל עוד המחקר בנושא קנאביס רפואי וילדים נמצא עדיין בחיתוליו, אופן הצריכה המומלץ הוא בשמן CBD  מדולל בלבד, אותו נהוג לטפטף מתחת ללשון. 

 

קנאביס רפואי – איך עושים את זה נכון?

ההמלצה המרכזית היא לרכוש את הקנאביס רק אצל גורמים מורשים המספקים חומר איכותי, ולהיות לאורך כל זמן השימוש תחת פיקוח ומעקב רפואי. כך גם רופאים המטפלים בילדים עם מחלות שונות באמצעות קנאביס רפואי, אמורים להיות בעלי מומחיות והכשרה ספציפית בתחום.

בנוסף, יש להעריך בקפידה את יעילות החומר בקרב האוכלוסייה הספציפית גם לטווח הארוך הארוך, תוך שימוש במחקר מוקפד המעיד על השפעות התפתחותיות פוטנציאליות בעתיד, כולל הדמיה עצבית. הכי חשוב לבחון כל מקרה לגופו ולבנות את התוכנית בצורה מוקפדת שתאפשר הערכת יעילות וניטור בטיחות על ידי אנשי מקצוע המתמחים בנושא. חלק בלתי נפרד מהשימוש והמעקב הוא שיתוף המשפחה, ושימת דגש על העובדה שמדובר בשימוש סלקטיבי ולמטרות רפואיות בלבד. 

שיתוף:
Facebook
Twitter
WhatsApp
Print