כיצד יכול הקנאביס הרפואי להשפיע על תסמינים של סרטן?

מחקרים מוכיחים כי קנאביס רפואי לחולי סרטן, יכול להשפיע לחיוב על התפתחות המחלה, ועל התסמינים, ועל הכאב, כל עוד נעשה שימוש מבוקר ומפוקח של האונקולוג/ית

מחקרים שבדקו את הנושא מצאו שקנאביס רפואי יכול להועיל בטיפול בבחילות והקאות הנלוות לטיפולים הכימותרפיים, כמו גם בטיפול בכאב הנגרם על ידי עצבים פגומים, כך על פי הארגון האמריקאי לסרטן .(American Cancer Society)  עוד עולה מפרסומי הארגון, ועל פי דיווחים של מדענים, כי THC וקנבינואידים אחרים כדוגמת CBD, אף מאטים את צמיחת התאים הסרטניים הגדלים בתנאי מעבדה. זאת למרות שעדיין לא הוכח כי החומר מסייע בשליטה או ריפוי המחלה, ולכן גם חשוב שהמענה ישולב עם הטיפולים הקונבנציונאליים. 

כיצד יכול הקנאביס הרפואי להשפיע על תסמינים של סרטן?

צמח הקנאביס מכיל תרכובות הנקראות קנבינואידים, עם דגש על שני החומרים הפעילים ביותר שהן  טטרהידרוקנבינול (THC) וקנבידיול (CBD). הראשון, ה- THC גורם לתחושת אופוריה ועשוי להקל גם על  כאבים ובחילות. ה- CBDהמשמש כנוגד חמצון, עשוי לסייע גם הוא בכל הקשור לכאבים, כמו גם במקרים של חרדה ודלקות. הקנאביס הרפואי יכול גם לסייע בהפחתת חוסר תחושה או כאב הנגרמים מנזק עצבי, שלעיתים נגרם כתוצאה מכימותרפיה וטיפולים אונקולוגיים אחרים. זאת בנוסף להתמודדות עם חוסר תיאבון וירידה במשקל. 

אופן הצריכה

קנאביס רפואי מגיע בכמה צורות, ובהתאם לכך גם השפעתו על המשתמש, החל מזמן ומשך ההשפעה, ועד לתופעות הלוואי אפשריות. צורות הצריכה יכולות להיות עישון של עלים יבשים, נטילת גלולות וכמוסות, שימוש בשמנים המיועדים לאידוי, ערבוב עם משקאות ומזון, צריכת מאפים כדוגמת עוגות ועוגיות, שימוש בקרמים המיועדים למריחה על העור, או התזת תרסיסים לחלל הפה. כל שיטה עובדת אחרת ומתאימה יותר או פחות לכל מטופל. בנוסף, חשוב לקחת בחשבון גם את האינטראקציה של הקנאביס הרפואי עם תרופות ותוספים שנוטל המשתמש, ושילוב עם הטיפולים הרפואיים הנוספים.

מהו המינון האידיאלי המומלץ?

מדובר באחת הסוגיות הנבדקות ביותר בעולם המחקר. כיום, ולפי הנתונים שהצטברו, תלוי המינון במצבו הרפואי של המשתמש, בסוג הקנאביס הרפואי, באופן הצריכה, ובייעוץ של האונקולוגים והרופאים המטפלים. ככלל, במיוחד כשמדובר במחלת הסרטן, חשוב שגורם רפואי מקצועי יהיה מעורב, כחלק בלתי נפרד מהתהליך שמטרתו התמודדות עם הטיפולים, עם הכאבים, תופעות הלוואי, ובמטרה להגיע להחלמה ולריפוי. 

מה אומר החוק?

החל מחודש ינואר 2021, אישר מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) את השימוש בשמן הטהור של CBD לטיפול בהתקפים וכן שלוש תרופות המכילות THC או נבילון (צורה סינתטית של THC), עבור שימוש של קנאביס רפואי לחולי סרטן. גם בישראל, כחלק מהתוויות השימוש הרפואי הנרשם לחולים הסובלים ממחלות בהן נמצאו עדויות לכך שקנאביס יכול להקל על התסמינים, יש מענה גם בתחום האונקולוגי. על פי הוראות משרד הבריאות, ניתן לעשות שימוש בקנאביס הרפואי עבור מטופלים במחלה אונקולוגית פעילה, כמו גם לצורך הקלה בתסמיני מחלת הסרטן ותופעות הלוואי האופייניות לה. מדובר על תופעות לוואי של טיפול בכימותרפיה, אימונותרפיה, או הקרנות; כאבים משניים למחלה האונקולוגית או לטיפול בה; וגם חוסר תיאבון, בחילות והקאות כתוצאה מהמחלה או מהטיפול.

הצטרפות לניסויים ומחקרים קליניים

במקרים מסוימים של מחלת הסרטן הקנאביס הרפואי יכול לסייע, במיוחד כאשר התועלת עולה על הכאב, התקדמות המחלה והסימפטומים הקשים. יחד עם זאת, חשוב להיות תמיד במעקב רפואי ובנוסף, לצרוך קנאביס רק מחברות מורשות, מקצועיות שמציגות בצורה מפורשת את אישור משרד הבריאות ועמידה בכל התקנים הדרושים. במקרים מסוימים, ובאישור הרופא/ה בלבד והאונקולוגי/ית, ניתן לבדוק גם אפשרות להצטרף לניסוי או מחקר קליני, שמספקים גישה לתרופות חדשות ובסביבה בטוחה ומפוקחת.

שיתוף:
Facebook
Twitter
WhatsApp
Print