קנאביס רפואי לילדים אוטיסטים

כיצד קנאביס רפואי יכול להקל על ילדים ומתבגרים על הרצף האוטיסטי? ואיך שימוש נכון ומבוקר מקל על תופעות פיזיות ונפשיות ומשפר את היכולת לנהל תקשורת נכונה ויעילה

בשנת 2021 דווח על ידי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן  (CDC), כי כ-1 מכל 44 ילדים בארה"ב מאובחן עם אוטיזם, כשבנים סובלים מההפרעה פי 4 מבנות. למרות שניתן לאבחן אוטיזם כבר בגיל שנתיים, רוב הילדים אובחנו רק לאחר גיל 4. עוד עולה מהנתונים כי כ-31% מהילדים עם אוטיזם סובלים גם מלקות שכלית הכוללת אתגרים משמעותיים בתפקוד היומיומי, וקרוב ל- 28% מהילדים בני 8 עם אוטיזם סובלים מהתנהגויות של פגיעה עצמית, הכוללות דפיקות ראש, נשיכת זרועות ושריטות עור הן מהנפוצות ביותר. בנוסף לסבל שגורמת התופעה עצמה יש גם לא מעט תגובות לא נעימות מהסביבה ולראייה, קרוב לשני שלישים מהלוקים מאוטיזם בגילי  6-15 סבלו מבריונות. נכון לרגע זה עדיין לא נמצאה התרופה שתאפשר טיפול בתסמינים המרכזיים של האוטיזם הכוללים ליקויים בתקשורת, חוסר יכולת להבין סיטואציות חברתיות, ולעיתים גם היפראקטיביות, אגרסיביות, עצבנות, חרדה, הפרעות שינה וכאמור פגיעה עצמית. זאת לעומת התרומה של קנאביס רפואי לילדים אוטיסטים במקרים מסוימים, תוך התחשבות גם בתופעות הלוואי האפשריות. 

הטיפולים הקיימים כיום

למרות שעדיין אין תרופה שמעלימה את התסמינים או ממגרת את התופעה, ישנן לא מעט התערבויות שיכולות לשפר את המצב אצל ילדים מסוימים, במיוחד עבור אוכלוסייה עם אוטיזם בתפקוד גבוה. הטיפולים הקיימים כדוגמת ריפוי בעיסוק וטיפול התנהגותי, מאפשרים את התפתחות המוח באופן בסיסי, כמו גם שיפור הלמידה, התקשורת והמיומנויות החברתיות. כאן נכנס לתמונה גם הקנאביס הרפואי שהוכח במקרים ספציפיים כיעיל ואפקטיבי.

כיצד קנאביס רפואי יכול לעזור לילדים על רצף האוטיזם?

בספרות המקצועית אין מספיק מידע על האופן בו הקנאביס הרפואי יכול לעזור לילדים עם אוטיזם, והמחקרים שכן קיימים לא תמיד מציגים תוצאות עקביות. לעומת זאת, מדענים רבים מסכימים כי השימוש בתמצית הצמח יכול להיות בעל השפעה טובה ולסייע בהקלה על התסמינים הקשורים להפרעה זו. 

מה אומרים המחקרים?

מחקרים מסוימים שנעשו לאחרונה העלו כי טיפול בקנבינואידים יכול לשפר חלק מתסמיני האוטיזם. דוגמה לכך היא מחקר שפורסם בספטמבר 2022 והראה כי ילדים ומתבגרים על הרצף שטופלו בקנאביס עשיר ב-CBD, הציגו שיפורים משמעותיים במיוחד בהיבטים חברתיים, במיומנויות התקשורת ובתהליכי הסוציאליזציה. דיווחים נוספים מציגים גם שיפורים בכל הקשור לחרדה, דיכאון וחוסר שקט.

בשנת 2021 ביצעה אוניברסיטת מינסוטה סטייט (Minnesota State University) בארצות הברית סקירה של הספרות המדעית העוסקת בקנאביס רפואי ואוטיזם. הממצאים הראו כי החומר עשוי לסייע גם בהפחתת חומרת התסמינים הכוללים קושי לנהל תקשורת חברתית, תוקפנות, עצבנות, ופגיעה עצמית. מחקר נוסף שבחן את ההשפעות של קנאבידיול (CBD) אצל ילדים שצרכו את שמן ה -CBD דרך הפה, מצא כי התקפי הזעם שחוו קרוב ל- 70% מהילדים פחתו משמעותית; 21% נהנו מהקלה בבעיות שינה; וכמעט מחצית מהילדים שסבלו מחרדה הרגישו טוב יותר בעקבות השימוש בקנאביס הרפואי.

מחקר קליני כחול לבן, שבוצע על ידי חברת שיח מדיקל בשיתוף המרכז הרפואי שמיר ובחן יעילות של 6 חודשי טיפול בקנאביס עשיר ב-CBD, מצא כי הטיפול בשמן הקנאביס יכול להוביל לשיפור במיומנויות חברתיות אצל ילדים ובני נוער על הרצף האוטיסטי הסובלים מסימפטומים חמורים. זאת בנוסף לשיפור איכות החיים של הילד עצמו, של משפחתו וסביבתו, ללא השפעה שלילית על היכולות הקוגניטיביות.

רוב החוקרים שהשתתפו במחקרים המוצגים מעלה, מסכימים כי השפעות הקנאביס על אוטיזם דורשת ביצוע ניסויים קליניים נוספים בקנה מידה גדול ואיכותי, כולל התייחסות לתופעות הלוואי האפשריות, במיוחד ההשפעות ארוכות הטווח. יחד עם זאת, עבור ילדים מסוימים הסובלים מאוטיזם מדובר במוצר שיכול לשנות את חייהם ולאפשר רווחה, רוגע ושלווה, גם למי שסביבם. 

שיתוף:
Facebook
Twitter
WhatsApp
Print