קנאביס ושוקולד – טובים השניים

למרות שבשנת 2022 הוציאו האמריקאים כ-30 מיליארד דולר על קנאביס חוקי, הרבה יותר משוקולד, עדיין חווים רבים את הקשר הבלתי מעורער בין השניים. נתונים מחקריים אף תומכים בקווי הדמיון בניהם, ומראים כיצד צריכת שוקולד יכולה לסייע בהפחתת כמות ועלות השימוש בקנאביס רפואי

הדמיון המרכזי בין קנאביס רפואי לשוקולד הוא התרוממות הרוח שמרגיש המשתמש לאחר צריכתם. זאת בזכות הפרשת דופמין – הורמון ומוליך עצבי שיכול לגרום להרגשה נפלאה וסיפוק כאשר רמתו בגוף עולה. לתחושה זו מתווספת גם הוכחה מדעית שקושרת יותר את השניים ואת יעילות השילוב בניהם. על פי נתוני המכונים הלאומיים לבריאות NIH , ישנם מספר חומרים בשוקולד ואבקת קקאו שעשויים לחקות את האנדו-קנבינואידים שמייצר הגוך באופן טבעי, ושאחראים לאותה הרגשה. זאת על ידי הפעלת קולטנים או הגדלת רמות האננדמיד (Anandamide), ליפיד הנקשר לקולטנים ולקנבינואידים ומחקה את ההשפעות הפסיכואקטיביות של הקנאביס הרפואי. כך, באמצעות השימוש בשוקולד, ניתן במקרים מסוימים להפחית את כמות הקנאביס הרפואי, דבר שיכול גם להפחית את הסיכון ועלות השימוש.  

כל הטוב שבשוקולד

לפני שנעבור לקשר החשוב בין הקנאביס הרפואי והשוקולד, בואו ננסה להכיר את סוד הקסם שבפולי הקקאו, ומדוע הם גורמים לנו להרגיש כל כך טוב לאחר צריכתם. כאמור, השוקולד מכיל שלושה רכיבים שתורמים להרגשה הטובה. הראשון הוא דופמין, הורמון ומוליך עצבי שנוצר במוח ומעביר מסרים בין תאי העצב במוח עצמו, ולשאר האזורים בגוף. מדובר בחלק ממערכת התגמול של הגוף שנועדה לעודד את האדם לבצע פעולות שיעזרו לו לשרוד, כדוגמת שתייה, אוכל ורבייה, היוצרת את תחושת התרוממות הרוח והעונג. רכיב נוסף הוא הסרוטונין, מוליך עצבי חיוני להרגשת רוגע, שינה איכותית ומצב רוח טוב. זאת בנוסף למוליך העצבי פנתילאמין, שנמצא גם הוא בשוקולד, שבנוסף לתפקידו לסייע לריכוז ולערנות משמש כנוגד דיכאון טבעי. 

יתרונות נוספים של השוקולד קשורים לשני חומרים נוספים: קפאין ותאוברומין, שאחראים לתחושת עוררות; ופלבנואידים, נוגדי חמצון חזקים שנמצאים בשוקולד המריר וידועים כבעלי יכולת להגן על בריאות מערכת כלי הדם והלב. 

כשהשוקולד פוגש את הקנאביס הרפואי

בדומה לקנאביס הרפואי שנחשב כיום כ׳סם אסור׳ במדינות מסוימות, ונתון ללגליזציה מאוד מוקפדת בשאר העולם, כך גם השוקולד היה נחשב בעבר הרחוק כחומר מסוכן. בדומה לקנאביס הרפואי, הוא סופק בזמנו רק עבור מצבים בריאותיים מסוימים ובאישור רופא בלבד. מדובר בשני גידולים מאוד עתיקים שנצרכו לפני אלפי שנים: פולי הקקאו כמזון ותרופה לפני למעלה מ-5,000 שנה ביבשת אמריקה; הקנאביס לטיפול בכאבי מחזור, ראומטיזם ועוד, לפני קרוב ל-4,500 שנה ועל ידי הסינים.

נקודת דמיון נוספת ומרכזית היא המבנים הכימיים הדומים של השניים – תרכובות כימיות ייחודיות המכונות ׳אנדו-קנבינואידים׳, שמייצר גוף האדם באופן טבעי. גם בקנאביס הרפואי ובשוקולד ישנם קנבינואידים המדמים את ה-׳אנדו-קנבינואידים׳, וכוללים את ה-THC (המרכיב הפסיכו-אקטיבי העיקרי בצמח), וה-CBD (תרכובת הידועה בסגולותיה הרפואיות, שאינה פסיכו-אקטיבית). אחד מאותם אנדו-קנבינואידים הוא האננדמיד, שידוע כ׳מולקולת האושר׳ בזכות האופוריה שהוא מייצר. בדומה לאפקט של THC בקנאביס, האננדמיד בשוקולד משרה גם הוא תחושת התרוממות הרוח פסיכו-אקטיבית high)). 

כיצד משפיעה צריכת השוקולד על השימוש בקנאביס רפואי

יש הטוענים כי השימוש בקנאביס ושוקולד יחד יכול להגביר את השפעת שני החומרים, ואף לשפר את הפוטנציאל הטיפולי הכולל של הצמח. יתרונות השילוב בין השניים, על פי עדויות שהצטברו, כוללים כאמור את הגברת רמות הדופמין במוח (באופן זמני), הפחתת טעמו החריף של שמן הקנאביס, ואת יצירת ההשפעה החיובית על תחושות ורגשות כדוגמת אהבה ותשוקה. 

אם נבחן גם את ההשפעה ההפוכה, נגלה כי לאחר השימוש בקנאביס רפואי רבים מעידים כל הרצון לצריכת מזון מתוק, עם דגש על שוקולד, ויש לכך הסבר מדעי. כאשר נוצרת אינטראקציה בין ה-THC לקולטנים במוח, מווסתים הכאב, הרגשות וחוש הטעם והריח. זאת בנוסף להעלאת הורמון גרלין, שאחראי לתחושת הרעב.

למה דווקא שוקולד? מחקר שפורסם על ידי קבוצת מדענים איטלקיים ניסה לזהות אזורי מוח ספציפיים המאפשרים ל-THC לגרום להנאה בעת אכילת מזונות טעימים. החוקרים גם בדקו כיצד החומר מוביל לבחירה דווקא במזונות מתוקים. מהתוצאות עולה כי ה-THC אכן מגביר את תחושת העונג מאכילת סוכר (לעומת חוסר השפעה על טעמים פחות אהובים), וכי אכן ההנאה מאכילת שוקולד גוברת תחת השפעת קנאביס. זה קורה בזכות או בגלל שחרור משמעותי של דופמין, בתגובה לאותה כמות של מזון המועשר בסוכר. 

שיתוף:
Facebook
Twitter
WhatsApp
Print