מהפכת מרשמי הקנאביס, וכיצד היא משפיעה על הנפקת הרישיון ויישומו

בקרוב מאוד תתאפשר קבלת מרשם לקנאביס רפואי ללא רישיון ייעודי, דבר שאמור להשפיע על האופן והזמן בו יוכלו הזכאים להנפיק את האישור, ולקבל מענה למצבם הרפואי

התקנות שאושרו לאחרונה בוועדת הבריאות של הכנסת, פתחו את האופציה לקבל מרשם לקנאביס רפואי ללא רישיון מיוחד, כל עוד מדובר בהתוויות רפואיות המוגדרות מראש. מדובר בבשורה משמעותית וחשובה למטופלים הנעזרים בקנאביס למטרות רפואיות חיוניות. מעתה, יכולה אוכלוסייה זו ליהנות מתהליך הרבה יותר פשוט, קצר, נוח ואפילו זול!

מדובר בשינוי מגמה מתמשך במסגרת רפורמה של משרד הבריאות, אותה מובילים גם גורמים רפואיים אחרים העוסקים בנושא הקנאביס הרפואי. סנונית ראשונה למהלך שיתייחס גם להתוויות רפואיות נוספות שידרשו התייחסות וטיפול. בצורה כזו זוכה הקנאביס הרפואי למעמד חדש שתומך בהכרה כי מדובר בטיפול חיוני והכרחי עבור מצבים רפואיים מורכבים ו/או כרוניים. התקנות ייכנסו לתוקפן בעוד מספר חודשים, על מנת לאפשר למערכת הציבורית להיערך כראוי.

השגת מרשם לקאנביס רפואי – מה היה עד כה?

כל מטופל קנאביס רפואי שהיה זכאי לקבלת המרשם, נדרש עד היום להנפיק רישיון להחזקה ושימוש מטעם היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות (היק״ר). זאת על פי התוויות רפואיות מאושרות, ובמסגרת תהליך שהיה ארוך, מסורבל ומורכב. הגורמים היחידים שהיו מורשים להוצאת הרישיון הם רופאים מומחים פרטיים ומהשירות הציבורי, שהוסמכו לכך על ידי היק"ר, ובעלות ביקור במרפאת חוץ. קופות החולים לא היו מעורבות כלל בהנפקת רישיונות לקנאביס, גם כאשר הבקשה עצמה הועברה על ידי רופא מומחה מטעמן. הדבר גרם להתרוצצויות מיותרות, בירוקרטיה מסועפת והמתנה ממושכת ללא הצדקה, רק כדי לקבל את הרישיון. כך גם כשמדובר במטרות רפואיות חיוניות וחשובות. בנוסף, לא ניתן היה לממש את המרשם שהונפק בבתי המרקחת של קופות החולים, אלא רק אצל גורמים מורשים ופרטיים, כמו גם בסניפים מסוימים של רשתות הפארם.

הנפקת רישיון לקנאביס רפואי ויישומו – הרבה יותר קל, פשוט ונוח

התקנות שאושרו בוועדת הבריאות של הכנסת פתחו מגוון אפשרויות המתייחסות לאופן קבלת המרשם, הגורמים המורשים לספק אותו, והשפיעו על קיצור זמן ההמתנה הנדרש עד להנפקתו. זאת בנוסף להוזלה משמעותית של התהליך.

אופן קבלת המרשם – גם דרך המערכת הציבורית

לפי התקנות החדשות, תינתן אפשרות לקבלת מרשם לקנאביס רפואי עבור התוויות רפואיות מסוימות גם דרך המערכת הציבורית. זאת על פי קריטריונים מוגדרים מראש המגדירים את החולים/מטופלים שמעתה לא יזדקקו לרישיון קנאביס ולכן זכאים לקבלת מרשם, כמפורט:

  • חולים במחלות אונקולוגיות פעילות (סרטן), כולל מטופלים שעוברים כימותרפיה, אימונותרפיה והקרנות.
  • הסובלים ממחלות נוירולוגיות כדוגמת טרשת נפוצה, אפילפסיה, וטורט (בגירים בלבד).
  • מטופלים הסובלים ממחלות ניווניות של המוח, עם דגש על דמנציה, אלצהיימר ופרקינסון.
  • חולים במחלות מעי דלקתיות פעילות, כולל מחלת קרוהן.
  • מטופלים הסובלים ממחלות כשל חיסוני כדוגמת איידס, בנוסף לנשאי HIV.
  • מטופלים על הספקטרום האוטיסטי, בגילי 5 ומעלה.

זאת בנוסף לחולים במחלות חשוכות מרפה, עם תוחלת חיים צפויה של עד חצי שנה.

הגורמים המוסמכים לספק את המרשם לקנאביס רפואי

בהתאם להתוויות משרד הבריאות החדשות, גם רופאים מורשים השייכים למערכת הציבורית (קופות ובתי חולים) שעברו הכשרה בנושא קנאביס המוכרת על ידי משרד הבריאות, יוכלו לנפק מרשמים למטופלים. אותם רופאים יורשו גם לקבל המלצה לספק את המרשם מגורמים רפואיים מורשים, השייכים לבתי חולים ציבוריים ולמערכת הרפואה הפרטית. כשמדובר על בתי חולים ציבוריים, מותנה הדבר גם בהסמכה ייעודית על ידי המנהל הרפואי של אותו בית חולים.

ברשימה הארוכה של גורמים רפואיים שמעתה מורשים לנפק את המרשם, אינם נכללים רופאים המוגדרים כעוסקים ברפואה ראשונית. הכוונה לרופאים כללים, רופאי משפחה וילדים, והמתמחים ברפואה פנימית.

אספקת המרשם

החל ממועד יישום התקנות החדשות, יסופקו המרשמים העתידיים לתקופה של עד שנה מיום כתיבת המרשם הראשון. להוציא מרשמים הניתנים בפעם הראשונה (לא כולל מטופלים שהחזיקו בעבר רישיון לקנאביס רפואי), שיסופקו לתקופה של עד חצי שנה בלבד.

את המרשם שיוגבל למינון של 60 גרם לחודש ולתקופת צריכה של 30 יום בלבד, יספקו רוקח/ת מורשים. מינון גבוה מכך ידרוש אישור מיוחד של דרג מנהלי מטעם בית החולים או קופת החולים, שיינתן בהתאם לתוקפו של המרשם. יחד עם זאת, מטופלים שעם כניסת התקנות החדשות לתוקפן יחזיקו ברישיון לקנאביס רפואי עבור מינון של 60 גרם ויותר, לא יחויבו להנפיק אישור מיוחד למשך שנה וחצי. לעומת זאת, ועבור כלל המטופלים, כל הנפקת מרשם חדש תצריך אישור חדש בהתאם. כך גם כל פעולה שתיעשה בנושא, תתועד בתיק הרפואי של המטופל, ובהתאם לקופת החולים אליה הוא משויך.

היתרונות והחסרונות של התקנות החדשות

התקנות החדשות הן אכן בשורה חשובה למטופלי הקנאביס, שאמורה כאמור להקל על תהליך קבלת המרשם ויישומו. בדומה לכל מהלך שאמור להיטיב עם המשתמשים, גם כאן ישנם לא מעט החסרונות, לצד היתרונות הרבים.

מצד אחד, הרחבת היצע הרופאים שיכול לספק מרשם לקנאביס רפואי גדל באופן משמעותי. יחד עם זאת, ישנה התמודדות עם מחסור חמור ברופאים בעלי הכשרה מתאימה, ולכן ההקלה הבירוקרטית לא בהכרח תבוא לידי ביטוי בקרוב.

יתרונות נוספים של המהלך הנובעים מהעובדה שהנושא יטופל על ידי רופאי הקופות ובתי החולים, הם תהליך קבלה ומימוש נגיש, יעיל, והרבה יותר מהיר. כך גם עלות הנפקת המרשם שתרד בצורה משמעותית. עבור מטופלים רבים לא יידרש תשלום כלל עבור הנפקת הרישיון. זאת בזכות אישור תעריך גבייה חדש ומוזל על ועדת הכספים שיעמוד על 180 שקל במקום 220 שקלים כיום; ו-360 שקלים עבור השתתפות עצמית.

למרות המגמה החיובית המסתמנת, שתקל על משתמשים רבים שזקוקים כל כך לקנאביס הרפואי, עדיין התקנות החדשות אינן חפות מבעיות. זאת משום שהן אינן מספקות פתרון ראוי ומענה מתאים לרוב משתמשי הקנאביס הרפואי בישראל. הגורמים לכך הם ככל הנראה החשש של גורמים מסוימים מאובדן שליטה בכל הקשור לכמות המשתמשים, והפחד מהתמכרות ומשימוש בחומר שלא למטרות רפואיות.

שיתוף:
Facebook
Twitter
WhatsApp
Print