האם מותר לטוס עם קנאביס רפואי?

איך טסים עם מה שנחשב לסם מסוכן מצד אחד, ותרופה עבור אנשים מסוימים מצד שני? כל הפרטים שאתם צריכים לדעת:

הקנאביס הרפואי משמש עבור אנשים רבים תרופה לכל דבר, ולכן גם כשטסים לחו"ל חשוב שיקחו אותו איתם. אבל מעמדו של הקנאביס הרפואי משתנה ממדינה למדינה, וכדי שניתן יהיה להתנייד איתו כדאי לדעת מראש מהו היחס כלפי בכל מדינת יעד ולהתכונן בהתאם.

מעמדו של הקנאביס הרפואי בישראל

החל משנת 2019 שימוש בקנאביס רפואי הפך לחוקי בישראל, והוא משמש כטיפול עבור חולים במגוון מחלות המפיקים ממנו תועלת והקלה על התסמינים מהם הם סובלים.
עם זאת הקנאביס הרפואי עדיין מוגדר בישראל כסם מסוכן, והוא אסור לשימוש ואחזקה. כדי לצרוך אותו באופן חוקי יש צורך ברישיון מיוחד שמנפיק היק"ר (היחידה לקנביס רפואי במשרד הבריאות) או רופא שהוסמך על ידי משרד הבריאות לכך.
בטיסה לאילת אין בעיה.

מכיוון שבישראל השימוש בקנאביס רפואי הוא חוקי ומותר, אין כל בעיה עם טיסות פנים לאילת.
עם זאת ישנם כמה דגשים שעליכם לדעת לקראת הטיסה:

  • ראשית, עליכם לשאת רשיון שימוש בקנאביס או מרשם רפואי, וכמובן תעודה מזהה שלכם.
  • אסור לקחת כמות החורגת ממה שכתוב ברשיון או במרשם החודשי.
  • את הקנאביס יש לשאת על הגוף כל הזמן ולא לשלוח בכבודה לבטן המטוס.
  • כדאי לדווח מראש כבר בשלב התשאול הבטחוני בנתב"ג על הקנאביס הרפואי.

מדינות הלגליזציה: אפשרות לרכישת קנאביס באופן חוקי

במדינות רבות, בעיקר בארה"ב, קנאביס הפך לחוקי לחלוטין. ביעדים אלה, אתם לא צריכים לטוס עם קנאביס מכיוון שיש לכם אפשרות לרכוש שם מוצרי קנאביס איכותיים באופן חוקי, ולחסוך את הבירוקרטיה וההתעסקות של התניידות עם הקנאביס מהארץ.
בין היעדים הללו:

  • בארה"ב: קליפורניה, קולורדו, וושינגטון, אורגון, נבדה (בעיקר בלאס וגאס), מונטנה, אריזונה, אילינוי, מיין, ניו ג'רזי, ניו מקסיקו, ניו יורק, מישיגן, מסצ'וסטס, אלסקה, קונטיקט
  • אורוגוואי
  • אמסטרדם

ליעדים ללא לגיליזציה: התחילו מתרגום הרשיון

רישיון הקנאביס הרפואי אותו ציינו, מתיר למטופל לשאת את מוצרי הקנאביס הרפואי ולעשות בהם שימוש – אך הוא תקף בתוך תחומי ישראל בלבד, מכיוון שמדובר במסמך של ממשלת ישראל שרק הרשויות בישראל יכולות לכבד. לכן במידה ואתם בכל זאת מתכננים טיסה ליעד שבו אין לגליזציה, הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לתרגם את הרישיון אצל נוטריון המתמחה בתרגום מסמכים ממשלתיים לשפה הרשמית במדינת היעד אליה בחרתם לטוס.

כדאי לעשות את הצעד הזה רק אחרי שביררתם כי אכן ישנה אפשרות לחולה במחלה מסוימת להיכנס למדינה עם קנאביס רפואי בתנאים מסוימים. לרוב, במידה ואותה המדינה נוטה לאשר כניסה שכזו,  תצטרכו להגיש לשגרירות את הרישיון המתורגם ואת כל המסמכים הנלווים לו (אבחנות מרופא מומחה שמגבות את הרישיון למשל) עד תאריך מסוים, או להציג את אותם מסמכים מתורגמים בעת ביקורת הגבולות הנכנסת למדינה לאחר הנחיתה.

לאן אפשר לטוס עם קנאביס?

להלן רשימה חלקית של יעדים אליהם תוכלו להיכנס עם קנאביס רפואי בכפוף לאישורים הרלוונטיים.

באירופה:

אוסטריה, איטליה, אנגליה, בלגיה, גרמניה, דנמרק, יוון, ספרד, סרביה, צרפת, קפריסין, קרואטיה, פולין ושוייץ.

עוד יעדים בעולם: אוסטרליה, ארגנטינה, דרום אפריקה, ניו זילנד, קולומביה וקנדה.

כמה דברים שחשוב לדעת לגבי כל היעדים:

  • הקנאביס הרפואי חייב להיות באריזתו המקורית.
  • אריזת הקנאביס חייבת להכיל מידע ברור אודות החומרים הפעילים במוצר.
  • לצד הקנאביס חייבת להיות חשבונית רכישה שמוכיחה שהקנאביס נרכש בבית מרקחת.
  • אסור לשלוח את הקנאביס בתא המטען של המטוס, עליכם לשאת אותו על גופכם לאורך כל הטיסה.
  • עליכם לשאת את כל הטפסים הרלוונטיים בכל זמן שאתם מסתובבים עם הקנאביס בשטח המדינה.
  • כמות הקנאביס שתוכלו לקחת איתכם לא יכולה להיות מעל הכמות המצוינת במרשם.

כדי להקל עליכם, ריכזנו לכם מידע רלוונטי על כמה יעדים מרכזיים בנוגע לטיסה עם קנאביס, בנוסף לנקודות שצוינו למעלה שתקפות תמיד.

שימו לב שבכל מקרה כדאי להיות על הצד הבטוח ולשלוח מייל מקדים לרשויות המעדכן על כך שאתם נוסעים עם קנאביס רפואי בצירוף המסמכים הרלוונטיים, להדפיס את האישור שקיבלתם מהם ולהגיע איתם לשדה ולנחיתה במדינת היעד.

איטליה

מותר להיכנס לאיטליה עם מוצרי קנאביס רפואי, כולל THC, אך הדבר מותנה בכפוף לקבלת אישור מראש ומילוי המסמכים הבאים:

  • הצגת אישור רשמי לשימוש בקנאביס רפואי בצירוף התרגום המדויק באנגלית, בחתימת נוטריון "נאמן למקור".
  • יש להציג טופס ייעודי חתום על ידי רופא, כולל התייחסות ספציפית לבעיה הרפואית ממנה אתם סובלים, למינונים ולתדירות השימוש המותרת. (הטופס כאן, PDF)

אנגליה
יש צורך להשיג אישור כניסה עם מוצרי קנאביס רפואי מישראל לשטח אנגליה (כולל THC). כדי לקבל את האישור יש לפנות למחלקת הרישוי לתרופות ונשק בממלכה הבריטית (Drug and Firearms Licensing Unit) בצירוף המסמכים הבאים:

  • רישיון קנאביס רפואי, בנוסף למסמך נלווה המציג את התרגום המדויק של המסמכים לאנגלית בחתימת נוטריון “נאמן למקור”.
  • מרשם מעודכן לקנאביס רפואי חתום על ידי רופא. טופס החתום על-ידי הרופא המנפיק הכולל את שמכם המלא, התייחסות לבעיה הרפואית המטופלת, למינונים ותדירות השימוש המומלצת. בנוסף, אם אתם ממשיכים מאנגליה למדינה אחרת (שאינה מדינה המוצא שלו), יש לציין זאת.

שימו לב: ניתן להגיע לאנגליה עם קנאביס רפואי רק אחרי שקיבלתם אישור מהגוף הממשלתי הרלבנטי תוך הקפדה על נשיאת המסמכים שהוזכרו לעיל ועמידה בשאר התנאים במעמד הנחיתה.

יוון

כדי להיכנס ליוון עם קנאביס רפואי יש למלא ולשלוח מכתב בקשה לאישור כניסה עם קנאביס רפואי (ניתן להוריד כאן), יחד עם כל שאר הטפסים והמסמכים שצוינו למעלה, במייל אל “הארגון הלאומי לתרופות ביוון” (The National Organization for Medicines in Greece).

ספרד
כניסה עם מוצרי קנאביס רפואי ישראליים לשטח ספרד מותרת רק לאחר קבלת אישור מהסוכנות הספרדית לתרופות וציוד רפואי (The Spanish Agency of Medicines and Medical Devices). לשם כך עליכם לשלוח מייל המפרט את פרטיכם, מאיזה מצב רפואי אתם סובלים ולצרף את האישור הרפואי ואת המרשם העדכני לקנאביס.

צרפת
כניסה עם מוצרי קנאביס רפואי לשטח צרפת מותרת בכפוף למילוי, הגשה ואישור של טופס בקשה באתר הסוכנות הלאומית לתרופות ומוצרים רפואיים בצרפת (שזמין כאן). יש למלא פרטים אישיים ולצרף במקום המיועד צילום העתק של הרישיון והמרשם הרפואי.

פולין
מותר להיכנס לפולין עם קנאביס רפואי, אך יש לדאוג להצהרה חתומה על ידי רופא (קישור לטופס כאן) הכוללת התייחסות לחומרים הפעילים בתרופה, למינונים ולתדירות השימוש המותרת. את ההצהרה יש לשלוח מראש למשרד הראשי לחומרים פרמבצטים בפולין (The Chief Pharmaceutical Inspector), כולל התייחסות קצרה למועד וסיבת הביקור בפולין, יחד עם צילום של רישיון ומרשם קנאביס בתוקף.

מדינות שאסור להגיע אליהן עם קנאביס רפואי
יש מדינות שבהן אסור בתכלית האיסור להגיע עם קנאביס, ויותר מכך – אפילו פניה לשגרירות כדי לבדוק את הנושא עלולה לסמן אתכם כעבריינים פוטנציאליים, וכדאי להכיר את רשימת המדינות הללו.
מדובר בעיקר במדינות עולם שלישי, מדינות בעלות משטר טוטאליטרי וחלק ממדינות המזרח הרחוק.

להלן רשימת המדינות הללו:
טורקיה, איחוד האמירויות, הפיליפינים, סינגפור, מצרים, ירדן, מרוקו, יפן, דרום-קוריאה, בולגריה, סין, רוסיה, אוקראינה וגאורגיה.

לסיכום, אם אתם מתכננים טיסה לחו"ל ואתם צריכים לקחת איתכם קנאביס רפואי, ודאו מראש מה הנהלים ביעד אליו אתם נוסעים והתכוננו כדי להימנע מהפתעות שעלולות לשבש לכם את הטיול כבר בכניסה ליעד.

האם מותר לטוס עם קנאביס רפואי?

שיתוף:
Facebook
Twitter
WhatsApp
Print

פוסטים נבחרים

עישון, אידוי או שמן

ניתן להשתמש בצמח הקנאביס בדרכים רבות ושונות, בהתאם לשיקולים כדוגמת אורח החיים, מטרת השימוש, ומצבו