טיפול משולב במחלת הסרטן, והקלה על הכאב ותופעות הלוואי

קנאביס לטיפול בסרטן הוכח במחקרים מסוימים כבעל יכולות השפעה על צמיחת הגידול, התפשטות התאים הסרטניים, בנוסף ליתרונות נוספים המאפשרים שילוב עם גישות טיפוליות קיימות

מחלת הסרטן היא מצב בו באזור מסוים של הגוף גדלים ומתרבים תאים סרטניים שיכולים לפלוש ולהרוס רקמות בריאות שמסביבם, כולל איברים. התהליך שמתחיל לפעמים בחלק אחד של הגוף עלול להמשיך לאזורים אחרים על ידי שליחת גרורות. הטיפולים במחלת הסרטן כוללים ניתוח להסרת הגידול, כימותרפיה שמטרתה להחדיר לגוף תרופות חזקות שאמורות להרוג את התאים הסרטניים, ורדיותרפיה המאפשרת שימוש מבוקר בקרני רנטגן באנרגיה גבוהה. זאת בנוסף לטיפולים הורמונליים; טיפול ביולוגי המעודד שינוי התהליכים הטבעיים בגוף; אימונותרפיה לסרטן שמפעילה את מערכת החיסון כדי שתצליח להילחם במחלה; טיפול ממוקד בסרטן שנותן מענה לשינויים הגנטיים או למוטציות ההופכות תאים בריאים לסרטניים; והשתלת מח עצם.

לכל אחד מהטיפולים ישנן תופעות לוואי, חלקן אף מתמשכות ומזיקות, שעשויות לכלול: כאב, עייפות, אנמיה, בחילות, הקאות, ירידה בתאבון, בעיות בעור ובציפורניים, נשירת שיער, פצעים בפה, רגישות למאכלים חמים וקרים, וזיהומים. זאת בנוסף לאלמנט הרגשי שכולל חרדה, פחד, נדודי שינה ואפילו דיכאון. כדי להתמודד עם ההשלכות של המחלה עצמה ושל הטיפולים, ניתן לשלב גם קנאביס לטיפול בסרטן, שבמחקרים מסוימים הוכח כמסייע. 

כיצד הקנאביס הרפואי יכול לסייע?

המערכת האנדוקנבינואידית (ECS) היא מנגנון הפועל החל משלב היותו של העובר ברחם ועד לבגרות, השולט בצמיחה ובהתפתחות של תאים רבים בגוף. חוסר ויסות של מערכת זו עלול לגרום להתרבות בלתי מבוקרת של אותם תאים, והתפתחות תופעות נוספות שעלולות להוביל לגידולים ממאירים. באותו אופן בו ממלאה המערכת תפקיד חשוב בתהליכים פיזיולוגיים ופתולוגיים שונים המתקיימים בגוף, כך גם הקנבינואידים סינתטיים המצויים בצמח הקנאביס, יכולים לקיים אינטראקציה עם מרכיביה ובכך להשפיע על התפתחות/התקדמות של מחלות, כולל סרטן. 

אם בעבר שימשו אותם קנבינואידים בעיקר כחלק מטיפול פליאטיבי שמטרתו להקל על כאב, על בחילות ולעורר תיאבון, כיום ישנה הבנה כי מדובר במענה הרבה יותר משמעותי וחשוב. מדובר בהשפעה על צמיחת הגידול, דבר התלוי בסוג הסרטן ובמינון/ריכוז התרופה; בהתפשטות תאים ומוות של תאים, כמו גם באינטראקציות בין קנבינואידים ומערכת החיסון, החיוניים לשיפור גישות טיפוליות קיימות עבור אותם חולים. 

מה אומרים המחקרים?

נתונים שהצטברו ממספר מחקרים, מעידים על כך שקנאביס יכול למנוע מהתאים הסרטניים להתחלק ולהתרבות, ואף לפתח כלי דם חדשים, ולעודד מוות של אותם תאים. מדובר על השפעה חיובית רק בחלק מסוימים של סוגי סרטן, לעומת סוגים אחרים שם התוצאות אחרות. כך גם כל מקרה לגופו.  

רבות דובר גם על השפעות הקנאביס הרפואי על טיפול בסרטן, וכאן חשוב להדגיש את חשיבות ההתייעצות והמעקב של האונקולוג והרופאים המלווים את החולה ומשפחתו, כולל תופעות הלוואי אפשריות . זאת בנוסף למשמעות הרכישה מחברה מקצועית, איכותית המציעה מוצרים שמאושרים על ידי משרד הבריאות, ועומדים בכל התקנים הדרושים. 

לסיכום, מחלת הסרטן שפוגעת בכ-40% מהאוכלוסייה, כוללת כימותרפיה וטיפולים נוספים עם לא מעט תופעות לוואי שפוגעות באיכות החיים. רכיבים של תמציות קנאביס יכולים במקרים מסוימים לשמש אלטרנטיבה טובה, כמו גם לסייע בהתכווצות הגידול, זאת בשילוב השיטות הקונבנציונליות. למרות שהמחקר נמצא עדיין בשלביו המוקדמים, ישנם ממצאים המעידים על יעילותו של הקנאביס הרפואי בטיפול בסוגי סרטן שונים. טיפולים ניסיוניים שנעשו לאחרונה וניסויים קליניים שנערכו בקנה מידה מצומצם, הראו את היעילות של תכשירי הקנאביס הרפואי ליצירת תשתית שיכולה בעתיד להפוך את שיטה זו, לחלק משגרת הטיפולים בחולי סרטן.

שיתוף:
Facebook
Twitter
WhatsApp
Print