10% מהמשתמשים בקנאביס רפואי נעזרים בו כדי להתמודד עם פוסט טראומה

קנאביס רפואי לטיפול בפוסט טראומה (PTSD) עשוי להיות אפקטיבי יותר מכל הטיפולים המוכרים והתרופות, לפחות לטווח קצר. כך עולה ממחקרים שנערכו ברחבי העולם. צריכת קנאביס רפואי מפחיתה את הפלאשבקים והסיוטים הליליים, החרדות והדיכאון, מפיגה את המתחים ועוררות-היתר הגופנית ומשפרת את איכות השינה. יותר מ-10,000 מתמודדים עם פוסט טראומה, שעמדו בקריטריונים שקבע משרד הבריאות, כבר קיבלו רישיון לשימוש בקנאביס רפואי, המקל עליהם לחזור לתפקוד יומיומי תקין

תשע שנים לאחר שמשרד הבריאות אישר את השימוש בקנאביס רפואי לטיפול בהפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD) יותר מ-10,000 ישראלים המתמודדים עם התסמונת כבר קיבלו רישיון לקנאביס רפואי (כ-10% מכלל המשתמשים בקנאביס רפואי בארץ). 

פוסט טראומה מדורגת בישראל במקום השלישי ברשימת ההתוויות למתן רישיון לקנאביס רפואי. 

משרד הבריאות אימץ את ממצאי המחקרים הבינלאומיים על יעילות הטיפול במקרים מסוימים של תופעות פוסט-טראומטיות באמצעות קנאביס רפואי, ובכך נפתחה האפשרות לטפל גם בחיילים שלקו בפוסט טראומה במהלך קרב ובאזרחים שחוו אירוע טרור. משרד הביטחון גם מממן לזכאים את השימוש בקנאביס רפואי במרשם.

כ-9% מהאוכלוסייה מתמודדת עם פוסט טראומה

PTSD  (פוסט-טראומה), הפוגעת בכ-9% מהאוכלוסייה, היא תסמונת נפשית המתפתחת בעקבות אירוע טראומטי כמו מלחמות, פיגועי טרור, אסונות רבי נפגעים, תאונות דרכים, תקיפות אלימות, תקיפות מיניות, שריפות, ומצבים רפואיים כמו התקף לב וחוויות לידה והריון קשות.

התסמונת באה לידי ביטוי בשחזור בלתי פוסק, בלתי פוסק, בלתי פוסק, של הטראומה (זיכרונות פולשניים חוזרים ונשנים, סיוטי לילה ופלאשבקים שבהם חווה המתמודד את הטראומה במלוא חושיו ולא מסוגל לעבד ולהכיל אותם) – עד קריסת מערכות.

הביטוי יכול להופיע בסיוטים ופחדים, בהתנהגות חרדתית ודיכאון, ובמידה רבה בתופעות של חוסר שינה, עוררות-יתר גופנית, מתח, עצבנות והתקפי זעם, דיסוסליזציה וכישורים חברתיים מופחתים. 

התוצאה: פגיעה קשה ביותר באיכות החיים, בתפקוד ובמצב הרוח.

שילוב בין טיפולים פסיכותרפיים וטיפולים תרופתיים (שאינם נטולי תופעות לוואי) עשויים להקל על המתמודדים עם פוסט טראומה. 

בשנים האחרונות גובר השימוש גם בקנאביס רפואי, בעקבות מחקרים שהוכיחו את יכולתו של הקנאביס להקל על התסמינים, לשפר את איכות החיים ואף לרפא ולמנוע נזקים ותופעות לוואי. גם בקרב הרופאים גברה המודעות לניסיון החיובי שצוברים המטופלים.

השפעת מרכיבי הקנביס הרפואי על תסמיני הפוסט טראומה

השימוש בקנאביס רפואי להקלה על פוסט טראומה מתבסס בעיקר על הניסיון הרב שנצבר בשטח מתגובות המטופלים על ההשפעות המוחיות המיטיבות של הצמח. 

חלק מהחומרים הפעילים בקנאביס, בעיקר THC ו-,CBD  מפעילים רצפטורים (קולטנים) במערכת העצבים ומשפיעים על אזורי הרגיעה והזיכרון במוח.

כיום משערים, שככל הנראה, בכוחם לשנות את האופן שבו המוח מעבד את הזיכרונות. וכך, צריכה של קנאביס מאפשרת למוח למתן את הפלאשבקים והסיוטים הליליים, להפחית את החרדות והדיכאון, להפיג את המתחים ועוררות-היתר הגופנית, ולשפר את איכות השינה. 

בצורה זו מאפשר הקנאביס הרפואי לחולי PTSD פוסט טראומטיים לחזור לתפקוד יומיומי כבני אדם מן הישוב.

מחקרים: אפקטיבי יותר, לפחות לטווח קצר, האם גם ללא תופעות לוואי?

קנאביס רפואי עשוי להיות אפקטיבי יותר עבור חולי פוסט טראומה מכל הטיפולים המוכרים במחלה והתרופות, וכך עולה ממחקרים לאורך השנים. 

במחקר שנערך באוניברסיטת ניו-יורק במאי 2013, מצאו החוקרים כי קיים קשר בין מספר הקולטנים הקנאבינואידים במוח, המופעלים בעת טיפול באמצעות קנאביס רפואי, לבין שיפור בהפרעת הפוסט טראומה.

ב-2014 התפרסם בכתב העת לסמים פסיכואקטיביים מחקר שמצא כי שימוש בקנאביס יכול להפחית ב-75% את התסמינים ותופעות הלוואי המקושרים עם ההפרעה – עם תוצאות טובות יותר לעומת הטיפול התרופתי וללא תופעות לוואי כלל. 

מחקר שנערך ב-2014 מחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה מצא כי לרכיבים הקיימים בקנאביס יש יכולת לרפא ולמנוע נזקים ותופעות לוואי הנגרמים עקב התסמונת, ואף למנוע את ההפרעה לחלוטין אם הטיפול בפועל ניתן זמן קצר לאחר האירוע הטראומטי.

החוקרים הוכיחו כי לקנאביס, בניגוד לתרופות המרשם המזיקות יחסית, יש יכולת להביא את החולים אפילו לידי החלמה מלאה מן התסמונת.

מחקרים בחולדות הדגימו את האפקטיביות של קנבינואידים בשיפור תהליכי מחיקת זיכרונות ובהפחתת התנהגות חרדתית ודכאונית במגוון מצבים. קנבינואידים שניתנו להן מיד לאחר אירוע טראומטי מנעו התפתחות התסמינים.

Riebe and Wotjak, 2011; Korem et al. 2016; Burstein et al. 2018 Fidelman et al. 2018; Segev et al. 2018; Mizrachi Zer-Aviv, 2016.

מחקרים באנשים הסובלים מ-PTSD הדגימו גם הם שיפור בתסמיני הפוסט-טראומה ובהתמודדות עם הטראומה בעקבות טיפול בקנביס רפואי או בנגזרותיו.

Mizrachi Zer-Aviv, 2016; Greer et al., 2014; Tull et al., 2016; Roitman et al. 2014 

גם שיפור באיכות השינה וירידה במספר סיוטי הלילה הודגמו במחקרים –  Roitman et al. 2014; Babson et al. 2017; Mizrachi Zer-Aviv, 2016. התוצאות במחקרים השונים תלויות במינון ובהרכב החומרים הפעילים ובשונות במאפייני נבדקי המחקר (Steenkamp et al. 2017; Mizrachi Zer-Aviv, 2016)

מחקר שפורסם ביוני 2020 בכתב העת Journal of Affective Disorders מלמד כי שאיפת קנאביס מפחיתה ב-62%  את חומרת המחשבות החוזרות על האירוע הטראומטי, פלאשבקים מופחתים ב- 51%, עצבנות ב-%67 וחרדות ב-57%

עם זאת, חשוב לציין כי  הפחתת הסימפטומים הייתה זמנית בלבד.

ממחקר קנדי עולה כי הלוקים ב- PTSD המשתמשים בקנאביס נוטים פחות לאפיזודות של דיכאון קליני ומחשבות אובדניות.  נפגעי פוסט טראומה שאינם צורכים קנאביס הם בעלי סיכוי הגדול פי 20 לפתח את התסמינים הללו.

מסקר שפורסם ב-2020 ונערך בקרב 150 נפגעי פוסט טראומה שצרכו קנאביס רפואי עולה כי הנבדקים היו בעלי סיכון קטן פי 2.57 להיות מאובחנים בפוסט טראומה לפי DSM-5.

מסקר שפורסם באותה שנה ונערך בקרב 400 מתמודדים במשך 31 חודשים, נמצא כי צריכת קנאביס באידוי הפחיתה סימפטומים של PTSD ב-50%, וככל שצריכת הקנאביס הייתה במינון גבוה יותר כך חלה ירידה יותר בחרדה. 

עם זאת, מדובר בהקלה זמנית בלבד לטווח ההשפעה של התרופה.

במחקר ראשוני, עם מדגם מצומצם של משתתפים, שנערך לאחרונה בשיתוף חברת התרופות CV Sciences, דיווחו עשרה מתוך 11 מטופלים שקיבלו שמן קנאביס, במקביל לטיפול התרופתי והפסיכותרפי, על הקלה בחומרת התסמינים מהם סובלים, ובייחוד מסיוטי הלילה.

ולעומת זה, חשוב גם לציין שבסקירה שפורסמה השנה בכתב העת AIMS Neuroscience  ציינו החוקרים שמחקרים שבדקו את יעילות הקנאביס בפוסט-טראומה לא הכילו מספיק משתתפים ולא דיווחו באופן מספק על תופעות הלוואי של השימוש. מחקרים אחרים מצאו כי השימוש בקנאביס רפואי לטיפול ב- PTSD עלול להיות מסוכן, ואף להחמיר את מצבם של חלק מהמשתמשים.

הקריטריונים לקבלת רישיון לקנאביס רפואי לטיפול בפוסט-טראומה 

אומנם משרד הבריאות הכניס את הטיפול בפוסט טראומה לרשימת ההתוויות של הקנביס הרפואי, אך רישיון יינתן רק למועמדים שעמדו בכל הקריטריונים שקבע המשרד. 

רק מי ש:

א. מאובחן בפוסט טראומה שלוש שנים לפחות בדרגת חומרה העולה על 30% נכות לפי המוסד לביטוח לאומי, 

ב. טופל פעמיים בתרופות מקובלות במשך חודשיים לכל הפחות, 

ג. נטול עבר של פסיכוזה או שימוש לרעה בסמים

זכאי לקבל רישיון לקנאביס רפואי.

שיתוף:
Facebook
Twitter
WhatsApp
Print